ALLAH DIUTAMAKAN

AMAL DIPERTINGKATKAN

Peringatan….

Sebarang penulisan atau artikel di dalam blog ini tidak boleh dijadikan Rujukan Utama kerana penulis blog ini hanyalah insan biasa yang masih belajar mengenal erti hidup sebagai khalifah Allah..

Sebarang komen dan cadangan penambahbaikan sangat2 di alukan…Emailkan kepada marshall_niz@yahoo.com

Menjawab persoalan yg di ajukan

Bismillahirrahanirrahim

Maha Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana
(Al-Baqarah:32
)


Pertamanya saya ucapkan terima kasih kpd saudara/i yg sudi ziarah blog saya. Maafkan saya kerana saya rase untuk menjawab persoalan saudara/i saya perlu 'post' di laman utma blog.

Satu persoalan yang ditimbulkan yang mana saya bley ringkaskan "aku nak berubah,tp aku x nak jadi hipokrit'


Saya tidak akui untuk melakukan perubahan dalam diri kita memerlukan jangka waktu yang lama malahan yang lebih penting lagi ialah kekuatan dalam menghadapi perububahan tersebut. Sperti yang telah saya bicarakan sebelum ini dalam entry saya yg bertajuk "hijrah dan Perngorbanan", dalam satu firman Allah, dalam surah Al-Ra'd ayat 11 yang bermaksud:

Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka."

Apabila umat Islam memiliki inisiatif untuk mengubah keadaan mereka sendiri, maka pertolongan Allah pasti datang. Allah akan mengubah keadaan mereka dari kehinaan dan kerendahan kepada kemuliaan dan ketinggian. Dari keadaan yang kurang maju kepada keadaan yang lebih maju dan berjaya. Ini dibuktikan oleh firman Allah s.w.t dalam surah Muhammad ayat 7 yang bermaksud :

'Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah, nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu'.

Lagi firman Allah dalam surah al-Naml surah, ayat 62, Allah bagitau kat kita :

“ Bukankah Dia (Allah) yang memperkenankan (doa) orang yang dalam kesulitan apabila dia berdoa kepadaNya, dan menghilangkan kesusahan dan menjadikan kamu (manusia) sebagai khalifah (pemimpin) di bumi? Apakah di samping Allah ada tuhan (yang lain)? Sedikit sekali (nikmat Allah) yang kamu ingat.”

Jadi, tidak salah kita berdoa memohon kepadaNya, bermanja-manja dengan TUHAN KITA, meminta pertolongan padaNya. Allah kata dalam ayat di atas Allah perkenankan doa orang yang dalam kesulitan apabila dia berdoa padaNya. So,apa tunggu lagi? rebutlah peluang yang telah dihidangkan!!!!

Kita harus memahami dan yakin bahawa Allah, TUHAN yang TAKKAN PERNAH MUNGKIR JANJI. Masih lagi keliru? Sebab tak nak ‘kononnya’ berubah kerana Diner? Tak nak nanti orang kata hipokrit?Mungkin saya agak kasar sedikit, tapi saya perlu sebut juga.

Tengok ayat ni, Al-mukmin 40:60

Dan tuhanmu berfirman, “ Berdoalah kepadaKU, nescaya akan aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong tidak mau menyembahKU akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina”

Allah tahu waktu bila kita hipokrit, waktu bila kita perlukan pertolongannya. So now its time to ask! Ask from Him! Mintalah. Mintalah dengan penuh khusyuk, menangislah. Kalau sebelum ni tak pernah menangis kepadaNya, ( Takde airmata? Tak tau camne nak menangis sebab tak pernah menangis?) belajarlah. Hanya kepadaNya sahaja menangis, cubalah. Tak nak menangis seumur hidup pada orang lain tak mengapa tapi kepadaNya, harus! Malu nak nangis depan orang, menangisla dalam sujud. Jika masih tak boleh bangun qiam, solatlah sebelum tidur dikala sunyi sepi manusia lain sedang enak tidur, bercakaplah berdua denganNya minta pertolongan.

Kerana doa kepada Allah harus dituruti dengan memenuhi perintahNya dan beriman kepadaNya, maka berubahlah. Tak salah berubah kerana Dinner andai telah di tetapkan oleh Allah Dinner inilah merupakan titik permulaan kepada perubahan dalam diri kita

Sebeum saya tutup perbincangan ini, secara konklusinya pada hemat saya, jikalau anda berubah menuju redha Allah, itu bukan lah hipokrit ttp mainan syaitan..Yakin dan percayalah bahawa kita tidak mampu utk menutup mulut manusia, ttp apa yang lebih penting ialah Allah yang Maha Besar tahu apa sebenarnya yang terdetik dlm sanubari kita..

P/s : Maaf saya pinta andai kata jwpn saya nie tidak menjawab kpd soalan saudara/i yg diajukan.saya bukanlah seorang manusia yang sempurna, ttp seorang manusia yang juga sama sifatnya seperti saudara/i yang mane masih byk lagi ilmu yg belum saya dalami.

Dinner oh Dinner

“Seronoknye nak dinner…boleh pakai baju lawa2…makan sedap2..tempat yang grand…menteri pon datang…”

“Dinner setahun sekali je kot…time ni lah nak melaram…nak menonjolkan bakat yang terpendam...

“Yuhuuu…tak pernah pon dapat tgok budak2 kolej…boleh usha….cuci mata….mne tau dapat cari jodoh tyme ni..hehehe…

Itulah antara dialog yang sering terlintas dalam hati masing-masing mahupun yang dalam perbualan seharian kita menjelang dinner yang bakal diadakan. Tidak dinafikan memang seronok dan ada yang tidak sabar menanti hari tersebut. Sememangnya dalam kehidupan kita sebagai pelajar perubatan mahupun kejururawatan, kita meme

rlukan sedikit masa untuk berhiburan seperti yang disarankan dalam Islam. Artikel kali ini memberi sedikit sebanyak panduan untuk anda

berhibur sambil beribadat. InsyAllah....



AURAT DAN PERHIASAN

Surah Al-A’raf ayat 26:


”Hai anak keturunan Adam, sesungguhnya kami telah menurunkan kepada mu pakaian untuk perhiasan. Dan perhiasan taqwa adalah yang paling baik.”


Surah An Nur ayat 31:


”katakanlah kepada lelaki-lelaki dari orang-orang beriman supaya menahan penglihatan mereka serta menjaga kehormatan mereka…dan katakanlah kepada orang perempuan-perempuan dari orang-orang yang beriman supaya menahan penglihatan mereka serta menjaga kehormatan mereka.”


Surah An-nisa’ ayat 34:


”lelaki itu pelindung bagi perempuan......”

àkaum lelaki itu adalah pemimpin bagi wanita

à lelaki perlu menjaga iman mereka sendiri dan tidak perlulah menyalahkan wanita jika merasakan wanita lah penyebab kurangnya iman mereka.


IKHTILAT/PERGAULAN BEBAS

Panduan interaksi antara lelaki dan perempuan iaitu 3 perkara pokok mesti sentiasa diikuti, iaitu

1) Niat


Mestilah diniatkan kerana Allah.

2) Matlamat


Melibatkan perkara yang perlu dan diharuskan

di dalam Islam, contohnya perubatan, pembelajaran serta pengurusan yang bertepatan dengan syara'.

3) Cara / Method


Suara dan gerak geri mempunyai peranan utama di dalam interaksi, samada secara fizikal atau melalui alat-alat komunikasi. Matlamat tidak mengharuskan cara. Garis panduan asas mesti sentiasa diikuti, antaranya termasuklah:
i) menjaga pandangan
ii) memelihara aurat
iii) bersuara dengan intonasi yang formal atau yang sepatutnya
iv) mengawal gerak geri agar berpadanan

dengan tujuan
v) bertutur dengan perkara yang perlu sahaja



Sabda Rasulullah SAW :
" Wahai Ali janganlah pandangan yang kedua menuruti pandangan yang
pertama kerana sesungguhnya pandangan pertama itu adalah bagi kamu
sedangkan yang kedua itu dosa ke atasmu"
Riwayat Ahmad,Abu Daud,Tarmizi


Abu Bakar r.a. berkata, " Sesungguhnya iblis berdiri di depanmu, jiwa di sebelah kananmu, nafsu di sebelah kirimu, dunia di sebelah belakangmu dan semua anggota tubuhmu berada di sekitar tubuhmu. Sedangkan Allah di atasmu. Sementara iblis terkutuk mengajakmu meninggalkan agama, jiwa mengajakmu ke arah maksiat, nafsu mengajakmu memenuhi syahwat, dunia mengajakmu supaya memilihnya dari akhirat dan anggota tubuh menagajakmu melakukan dosa. Dan Tuhan mengajakmu masuk Syurga serta mendapat keampunan-Nya, sebagaimana firmannya yang bermaksud, "....Dan Allah mengajak ke Syurga serta menuju keampunan-Nya..."


"Ya Allah... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami mengikuti yang benar itu. Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar dan permudahkan kami meninggalkannya."