ALLAH DIUTAMAKAN

AMAL DIPERTINGKATKAN

Peringatan….

Sebarang penulisan atau artikel di dalam blog ini tidak boleh dijadikan Rujukan Utama kerana penulis blog ini hanyalah insan biasa yang masih belajar mengenal erti hidup sebagai khalifah Allah..

Sebarang komen dan cadangan penambahbaikan sangat2 di alukan…Emailkan kepada marshall_niz@yahoo.com

:: ALLAH BERSAMA KITA ::

سم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang bua
t semua....


" Hadapkanlah wajahmu kepada Allah pada setiap Solat dan Sembahlah DIA dengan mengikhlaskan ibadah semata-mata hanya kepadaNYA - al a'raf,29 "


Ada banyak hal yang harus kita pahami tentang Allah swt yang telah kita jadikan sebagai Tuhan dalam kehidupan ini. Memahami, mengenal (ma'rifah) Allah akan membuat kita bisa menyesuaikan diri dengan kehendak dan ketentuan-Nya. Bila kita tidak mengenal Allah swt, mana mungkin kita bisa mencintai-Nya. "Tak kenal maka tak sayang, tak sayang maka tak cinta", begitulah pepatah yang sering kita dengar.

Salah satu sifat yang harus kita kenal tentang Allah adalah Dia selalu bersama kita, Dia begitu dekat dengan manusia, hanya persoalannya adalah apakah kita merasa dekat dengan-Nya atau tidak Jika kau merasa lelah dan tak berdaya Dari usaha yang sepertinya sia-sia..


Allah SWT tahu betapa keras engkau sudah berusaha.

Ketika kau sudah menangis sekian lama Dan hatimu masih terasa pedih..
Allah SWT sudah menghitung air matamu.

Ketika kau fikir bahwa hidupmu sednag menunggu sesuatu Dan waktu berjalan begitu saja.. Allah SWT sedang menunggu bersamamu.

Ketika kau fikir bahwa kau sudah mencoba segalanya Dan tak tahu hendak berbuat apa lagi.. Allah SWT sudah punya jawabannya.

Ketika segala sesuatu menjadi tidak menjadi masuk akal Dan kau merasa tertekan..
Allah SWT dapat menenangkanmu.

Ketika kau merasa sendirian Dan teman2mu terlalu sibuk untuk menelepon..
Allah SWT berada disampingmu.

Ketika kau mendambakan sebuah cinta sejati yang tak kunjung datang.. Allah SWT mempunyai cinta kasih yang lebih besar dari segalanya
Dan Dia telah menciptakan seseorang yang akan menjadi pasangan hidupmu kelak.

Ketika kau merasa bahwa kau mencintai seseorang, namun kau tahu cintamu tak terbalas.. Allah SWT tahu apa yang ada didepanmu, dan Dia sedang mempersiapkan segala yang terbaik untukmu.

Ketika kau merasa telah dikhianati dan dikecewakan.. Allah SWT dapat menyembuhkan lukamu dan membuatmu tersenyum.

Jika tiba-tiba kau dapat melihat jejak-jejak harapan..
Allah SWT sedang berbisik kepadamu.

Ketika segala sesuatu berjalan lancar dan kau merasa ingin mengucap syukur.. Allah SWT telah memberkahimu.

Ketika sesuatu yang indah terjadi dan kau dipenuhi ketkajuban..
Allah SWT telah tersenyum kepadamu.

Ketika kau memilki tujuan untuk dipenuhi dan mimpi untuk digenapi.. Allah SWT sudah membuka matamu dan memanggilmu dengan namamu.

Ingat dimanapun kau atau kemanapun kau menghadap..
Allah SWT Maha Mengetahui.


p/s : kepada kawanku Tinesh...bersabarlah dengan karenah manusia...kuatkan semangat kamu....kami sentiasa ade untuk kamu :) uweeee... :) So, jgn la bersedih lagi ye....take it as positively...seminggu je lagi....ramai lagi yg ade...ok?? x mo la tension2 cam nie....Senyum Bro......Ingat nie, hidup mesti ceria...!!!!!!

....Kepada teman2 yag len, kuatkan semangat..teruskan perjuangan ini..x lame dah...gambate..!!!


BERBAKTI SELAGI MAMPU

:: PRK DUN TENANG ::

سم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang bua
t semua....


Sesungguhnya mereka tidak sekali-kali akan dapat menyelamatkanmu sedikitpun dari (azab) Allah (kalau engkau menurut mereka); dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu setengahnya menjadi penolong dan penyokong bagi setengahnya yang lain (dalam perkara yang salah); dan (sebaliknya) Allah menjadi penolong dan pelindung bagi orang-orang yang bertaqwa (yang engkaulah pemimpinnya).Surah Al-Jaziyah, ayat : 19.




INFO:

1. Dilaporkan ini adalah kali pertama dalam sejarah perhimpunan politik paling ramai di wilayah Selatan tanah air, negeri Johor Darul Takzim..hampir 80 ribu berkumpul dalam satu-satu masa oleh kedua-dua belah pihak (PR/BN)..

2. PAS/PR mencatat sejarahnya tersendiri apabila mampu menghimpunkan hampir 50 ribu peyokong di negeri Johor, sebuah negeri jajahan takluk Umno sejak sekian lama (kubu kuat BN)..ia sesuatu diluar jangkaan..lokasi tempat berkumpul penyokong PR melimpah ruah sehingga beberapa kilometer..(rujuk video di bawah)

3. Rekod hadirin penamaan calon kali ini hampir menyamai rekod terbesar penamaan calon di Malaysia iaitu di PRK Permatang Pauh, PRK Bukit Gantang, dan PRK Kuala Terengganu..puluhan ribu penyokong PAS-PKR-DAP (Melayu-Cina-India) menghadiri hari penamaan calon sebagai bukti sokongan padu kepada calon PAS!

4. Soal menang atau kalah itu soal kedua, apa yg penting dari ini ialah semangat yg ditonjolkan oleh penyokong ini baik dari dalam dan luar menunjukkan mereka benar-benar mahu perubahan pada PRU ke 13 nanti..mereka mampu hadir tanpa sebarang bayaran dan paksaan..ia juga sebagai proses tarbiah ahli/penyokong parti untuk jangka masa panjang..fikir2kan..wallahua'lam..
















Moger kemenangan berpihak pada Parti ISLAM.......

BERBAKTI SELAGI MAMPU

;: JOM JADI BAIK ::

سم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang bua
t semua....

“Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan menetapi kesabaran” (ayat 2 & 3, surah al-Ashr)


"Jom Jadi Baik" adalah tajuk kali ini. Tajuk yang ringkas dan senang difahami oleh sesiapa sahaja. Lawan baik ialah jahat.

Sebelum kita terus ke persoalan macam mana nak jadi baik, adalah lebih molek kiranya kita tahu erti perkataan ‘baik’ itu sendiri. Apa maksud ‘baik’’? (secara jujurnya,penulis pun agak keliru dengan soalan nie…) Tapi erti ‘baik’ di sini cukup mudah,. Sesiapa yang beriman dengan Allah adalah ‘baik’. Apa pula maksud ‘beriman kepada Allah’? jawapannya, apabila kita melakukan semua yang diperintah-Nya dan meninggalkan yang dilarang-Nya, kita adalah ‘baik’. Pendek kata, kalau ada benda yang tak ‘settle’ betul-betul, selagi itu, kita belum boleh gelar diri kita ‘baik’. So, itulah sifirmudahnye maksud baik tu...mudah kan??

“masuklah ke dalam Islam sepenuhnya” (ayat 208, surah al-Baqarah)

Satu persoalan boleh diutarakan di sini; Mana lagi senang sama ada hendak menjadi baik ataupun hendak menjadi jahat? Jawapannya terpulang pada diri masing-masing. Ada orang berpendapat menjadi baik lagi senang begitu pula sebaliknya. Masing-masing ada penyokong dan penentang. Itu realitinya. Benarkah ada orang yang menentang untuk menjadi baik? Jawapannya memang ada.

Kita sering mendengar ejekan-ejekan gurauan seperti "dia tu mat sivik la", "engkau cakap ni macam ustaz la", "engkau tak rock la", "dia tu anak emak", " dan lain-lain lagi. Ejekan-ejekan seperti ini dilihat sebagai perkara kecil sahaja. Tapi bagi penulis ia sebenarnya sebagai satu gambaran tentang fenomena pemikiran masyarakat kita yang memandang rendah kepada orang yang hendak jadi baik.

Pemikiran yang menggambarkan bahawa menjadi kurang baik lebih hebat daripada menjadi baik. Pemikiran ini seterusnya akan menjadi pembayang kepada hati dalam bertindak dalam apa jua perkara dalam kehidupan seharian. Ini sedikit sebanyak akan menjejaskan usaha hati untuk memandu tuannya menjadi baik.


Jom kita buang pemikiran sebegini. Jom kita kempen jadi baik adalah lebih hebat daripada menjadi kurang baik, tidak baik, baik sikit-sikit, apatah lagi jadi jahat. Biar pemikiran sebegini tidak tertanam dalam hati dan pemikiran masyarakat kita.

Macam mana nak jadi baik? Jom kita cuba ikut apa yang ditulis oleh Dr. Fathi Yakan dalam bukunya "Apa Ertinya Saya Menganut Islam"- Saya Mesti Muslim Di Sudut Akhlak". Menurut Dr. Fathi Yakan, sebahagian dari sifat-sifat seorang muslim ialah:

1. Bersifat warak dalam melakukan perkara-perkara syubhah (apa lagi perkara yang diharamkan oleh syarak)
2. Menundukkan pandangan
3. Memelihara lidah
4. Malu
5. Lemah lembut dan sabar
6. Bersifat benar dan jujur
7. Tawadhuk, terutamanya di kalangan saudara-saudara Islamnya
8. Menjauhi perbuatan sangka buruk, mengumpat, menjejak keburukan orang lain
9. Pemurah
10. Qudwah Hasanah

Jom kita laksanakan saranan ini, moga kita menjadi muslim yang diredhai....

JOM JADI BAIK..!!!

p/s : maaf akak, tak mampu nk kupas tajuk yg akak cadang tu..InsyaAllah, andai diberi ilham dan ade sumber2 len, akan dikupaskan..hehe...jgn marahh... :)

BERBAKTI SELAGI MAMPU


:: LEMAHNYA IMANKU ::

سم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang buat semua....

"Dan bertaubatlah kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung." [An-Nuur: 31]


Ya ALLAH.....aku berdosa padaMU

Aku TAK LAYAK UNTUK SYURGA MU YA ALLAH

Tapi aku juga tak mampu menahan API NERAKA Mu ya ALLAH

Semalam aku berpaling dari Mu ya ALLAH

Aku lari dari mengingatiMU ya ALLAH

Aku ketawa gembira,

TanpaMU di ingatan YA ALLAH

Layakkah aku terima KASIHMU

Mampukah aku bertemu denganMU

Terlalu banyak dosa silamku YA ALLAH

Dosa yang tak terhitung

YA ALLAH

Aku sedar aku punya TANGGUNGJAWAB yang pasti

Tapi aku leka mencari hidup yang fantasi

Aku leka mengejar cinta duniawi

Aku lupa padaMU YANG MEMBERI

Dimana rasa MALU padaMU

Kau sentiasa bersamaku

Kau sentiasa mengasihiku

Kau beri aku peluang

Namun aku berpaling

Kau beri aku UJIAN

Aku mengeluh tanpa iman

Ya ALLAH,aku berdosa padaMU

Terimalah taubatku

Terimalah taubatku

Terimalah taubatku YA LLAH..


BERBAKTI SELAGI MAMPU