ALLAH DIUTAMAKAN

AMAL DIPERTINGKATKAN



Peringatan….

Sebarang penulisan atau artikel di dalam blog ini tidak boleh dijadikan Rujukan Utama kerana penulis blog ini hanyalah insan biasa yang masih belajar mengenal erti hidup sebagai khalifah Allah..

Sebarang komen dan cadangan penambahbaikan sangat2 di alukan…Emailkan kepada marshall_niz@yahoo.com

Kegembiraan Dalam Kesedihan



Bismillahirrahmanirrahim......

Rasanya sudah hampir satu minggu aku tidak men'uptade' blog ini....Al maklum la, sbg seorng yg berstatus Pelajar perubatan, tidak dapat tidak perlu berhadapan dgn situasi yang adakalanya penuh dng xtvt ttp tidak mustahil ade juga waktu2 terluang seperti sekarang ini :)

InsyaAllah, coretanku kali ini adalah berkisarkan ttg kehidupanku selama 2 miggu di Neonatal Intensive Care Unit(NICU) yg baru shj aku selesai menamatkan sehari yg lepas..buat shabat2 yg belum lg menjalani posting di NICU, inilah gambaran serba sedikit mengenai jadual perjalanan sepanjang berada di NICU..

Anda semua hendaklah berada di NICU bermula jam 8.00 pg hingga 5.00 ptg, pukul 1 tghari waktu rehat anda(jadual yg diberikan,tp x ikut pon,hehe)..Setiap kump perlu attach pada lecturer masing2 sepanjang posting samada Dr Adibah atau Dr Sherina..Setiap org perlu 'cover patient' masing2..ttp biasanya anda tidak perlu present smsa ward round,hanya present time teching ngan lecturer masing2...ward round akan diadakn 2 kali sehari,pagi dan petang..ttp biasanya ward round ptg bermula jam 4 atau 5 tg,so korang ble bajet la ble abis :)..anda perlu jgk utk ikut team 'code pink' yg maner anda perlu ke labour room utk tgk kes2 yg emegency...dan yg terahir saya rase, jgn luper utk penuhkan log book anda :)

Hmmm...entahlah,sebenarnya setelah selesai menjalani posting di NICU nie,aku mempunyai 2 perasaan iaitu gembira dan jgk sedih....yg citer yg maner satu dulu erk????...kiter dgr yg gembira dulu la :).... x len x bukan,perkara pertama yg membuatkan aku gembira ialah tidak perlu lagi terikat utk pergi kol 8 pg dan blk sblm habis ward round ptg...utk pengetahuan sahabat2,mmg letih dan penat sepnjg berada di NICU sbb ward round nyer lame..huhu.tambah pulak ngan perut lapar....adakalanya aku menganggap NICU nie sebagai penjara bg medical student..huhu...ape x nyer, x bley kuar p maner2 pon..lagipon kami tidak lg dibenarkan sentuh baby2 utk wat examination...lagi la x tau nak wat pape....huhuu...aku rase inilah satu-satunya perkara yg membuatka ak gembira sb bley lari dari NICU...hehehe..

so, skrang kiter citer pulak bab sedih....perkara yg membuatkan aku paling sedih ialah aku tidak memanfaatkan sebtolnya waktu semasa berda di posting NICU...aku rase byk mase aku dihabiskan tnpa membuat ape2...Hanya jalan2 dan pusing3 tgk baby shja....lebih malang lagi, aku merasakan sepanjang 2 mggu berada di NICU, aku tidak mencapai obkektif posting tersebut...walaupon smpt jgk belajar newborn assesmnt,ttp byk lagi yg belum tercapai....x tau la ape yg aku buat semasa berada dlm NICU tu...bila difikirkan semula seolah2 aku tidak pernah menjalani posting di NICU..huhuhu..sedihkan?????.... :( lagi satu ialah aku tidak memanfaatkan Dr yg ade kat situ...conthnyer Dr Hisyam yg suke mengajar walaupon mukenya nampkm garang,tp die baek....huuu....

so,klu tgkkan pada skor GEMBIRA VS SEDIH..aku rase skor sedih lagi tinggi...jadi konklusi yg mampu aku buat kat sini ialah aku gagal utk mancapai matlamat atau objektif berada di NICU....salah satu faktor yg aku temui setelah reflection di lakukan ialah aku tiada perancangan awal sblm masuk ke NICU..inilah yg menyebabkan aku 'lost' and 'blur' sepanjg berada di NICU...nak jer rase ulang balik postng NICU spya aku dapat memanfaatkan dgn sebetolnyer.....

Aku teringat kate2 salah seorg sahabat nabi, klu x silap, Saidina Ali yg menyebut " Kebenaran yang tidak di rancang dapat dikalahkan dengan kebatilan yg dirancang"...mmg terbukti dan aku akui, perlunya perancangan dalam setiap ape yg kiter kerjakan spy kita beroleh menfaat drpnya...

Jadi,utk sahabat2 yg akan menjalani posting di NICU,buatlah perancngan dan gunalah waktu 2 mggu berad di NICU itu dgn sewajarnya....Biarlah penat kaki berdiri ikut ward round dan menahan perut lapar,namun yakin dan percayalah sahabt2 bhwa byk yg anda akn belajar sepnjg ward roung tersebut...jgn malu atau segan utk bertnyer soaln pada MO yg ade sb diorg willing 2 share their knowlegde....Kuatkan semngat anda dan teruskan berjuang dlm menuntut ilmu...

(tgh sedih lagi memikirkan naseb yg menimpa diri....huhu)

2 comments:

Anonymous said...

betul..betul..betul..(versi upin n ipin =p)
nicu mmg sgt2 mencabar minda...act, bukan penat sbb wad round or whateva, tp penat membuang masa..astaghfirullah, hurm..susah tuh..cuba try nk stdy, tp cm xmasuk jer dlm otak kepala nih..tensi2..nak clerk, cam buhsan jer, sbb kna clerk tiket, last2 xtau nak wat pe..tapi seb baik kengkawan ade..leh gak borak2..tp bukan borak2 bnda yg xbefaedah, membincangkn ttg ilmu2 paeds..suka prof cheah ajar, tp xsuka timing class dia..suka wat time maghrib!!kami mau solat la prof, please understand us!!huhu..ap2 pon nicu is a sweet memory..pasni bukan sng nak msk ctu dh..cayok2 kwn2...berusaha utk yg terbaik..insyaAllah..

Saif al Nidham said...

btol2.... :)