ALLAH DIUTAMAKAN

AMAL DIPERTINGKATKAN

Peringatan….

Sebarang penulisan atau artikel di dalam blog ini tidak boleh dijadikan Rujukan Utama kerana penulis blog ini hanyalah insan biasa yang masih belajar mengenal erti hidup sebagai khalifah Allah..

Sebarang komen dan cadangan penambahbaikan sangat2 di alukan…Emailkan kepada marshall_niz@yahoo.com

:: MUHASABAH DIRI ::

سم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang buat semua....


"Ya Rabb kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya pastilah kami termasuk orang-orang yang rugi".[Al A’raf : 23].





Duhai hamba yang berlumur dosa..
Duhai hamba yang suka menzalimi diri sendiri..
Apa yang telah engkau perbuat terhadap dirimu..???
Tidak Ingatkah engkau pada azab Allah…??

Tidak Ingatkah engkau pada hari pembalasan dimana di sana dihamparkan semua amal seseorang…??

Tidak takutkah engkau wahai hamba yang berlumur dosa..???
Cuba renungkan,,betapa banyak nikmat yang telah Allah berikan kepada kamu, tetapi apa yang telah engkau lakukan..??

Engkau derhaka kepada Allah dan menzalimi dirimu sendiri..
Tidak takutkah engkau pada Dzat yang menciptakan langit dan bumi ini..??
Apakah engkau tahu dimana tempat kembalimu ..??

"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan". [Ali Imran:185].

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman :

“Hai orang-orang yang beriman peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” (At Tahrim : 6)

“(Apakah) perumpamaan (penghuni) Surga yang dijanjikan kepada orang-orang bertakwa yang di dalamnya ada sungai-sungai dari air yang tidak berubah rasa dan baunya, sungai-sungai dari air susu yang tidak berubah rasanya, sungai-sungai dari khamr (arak) yang lezat rasanya bagi peminumnya, dan sungai-sungai dari madu yang disaring dan mereka memperoleh di dalamnya segala macam buah-buahan dan ampunan dari Rabb mereka sama dengan orang yang kekal dalam neraka dan diberi minuman dengan air yang mendidih sehingga memotong-motong ususnya?” (QS. Muhammad : 15) “Dan (di dalam Surga itu) ada bidadari-bidadari yang bermata jeli laksana mutiara yang tersimpan baik.” (QS. Al Waqiah : 22-23)

Janganlah kita terperdaya oleh kehidupan dunia yang hanya sementara ini,,
kerana kehidupan di akhiratlah sebenar benar kehidupan.
Jadi apakah yang membuat dirimu ini lalai duhai diri yang berlumur dosa..??
Bersegeralah dirimu ini menuju Allah,,
memohon ampunlah kepada Allah jika engkau ingin beruntung..

"Dan bertaubatlah kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung." [An-Nuur: 31]

Dzat Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang berfirman.

"Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya, mudah-mudahan Rabb-mu akan menutupi kesalahan-kesalahanmu dan memasukkanmu ke dalam Surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, pada hari ketika Allah tidak menghinakan Nabi dan orang-orang beriman yang bersamanya, sedangkan cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, sambil mereka mengatakan, ‘Ya Rabb kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan ampunilah kami. Sesungguhnya Engkau Mahakuasa atas segala sesuatu.” [At-Tahrim : 8]

Memang diri ini iaitu manusia yang tidak luput dari kesalahan,,tidak luput dari dosa,,tapi tidak pernahkah engkau mendengar sabda Rasulullah SAW :

“Setiap anak Adam adalah bersalah dan sebaik-baiknya orang yang melakukan kesalahan adalah mereka yang mau bertaubat.” HR. At-Tirmidzi (no. 2499), Ibnu Majah (no. 4251), Ahmad (III/198), al-Hakim (IV/244), dari Anas Radhiyallahu ‘anhu, dan dihasankan oleh al-Albani dalam kitab Shahiih al-Jaami’ish Shaghiir (no. 4391).

Rasulullah SAW:

“Seandainya para hamba tidak melakukan dosa nescaya Allah akan menciptakan makhluk lain yang melakukan dosa, kemudian Allah akan mengampuni mereka, dan Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” HR. Al-Hakim (IV/246), Abu Nu’aim dalam kitab al-Hilyah (VII/204), dan dishahihkan oleh al-Albani dalam kitab Silsilah al-Ahaadiits ash-Shahiihah (no. 967).

Terus apa yang menghalangimu untuk bersegera menuju Allah..???
Sementara kita tahu rahmat Allah begitu luas..

“ Katakanlah, Hai hamba-hambaKu yang melampui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semunya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” [Az-Zumar : 53]

Dalam sebuah hadits dari Abu Musa ‘Abdullah bin Qais Al Asy’ari Radhiyallahu 'anhu bahwasanya Rasulullah SAW :

"Sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta'ala selalu membuka tanganNya di waktu malam untuk menerima taubat orang yang melakukan kesalahan di siang hari, dan Allah membuka tanganNya pada siang hari untuk menerima taubat orang yang melakukan kesalahan di malam hari. Begitulah, hingga matahari terbit dari barat"HR Muslim (no. 2759).

Dalam sebuah hadits yang diriwayatkan dari Abu ‘Abdirrahman ‘Abdullah bin ‘Umar bin Al Khaththab Radhiyallahu 'anhu, bahwasanya Nabi SAW:

"Sesungguhnya Allah menerima taubat seorang hamba, selama (ruh) belum sampai di tenggorokan"Hadits shahih riwayat At Tirmidzi (no. 3537), Al Hakim (IV/257), Ibnu Majah (no. 4253). Lafazh hadits ini menurut Imam At Tirmidzi.



Kita memohon ampun kepada Alah atas kesalahan-kesalahan yang kita perbuat…

Semoga rahmat Allah selalu terlimpahkan kepada kita..

"Ya Allah, Engkau adalah Rabb-ku, tidak ada ilah (yang berhak diibadahi dengan benar) kecuali Engkau, Engkau-lah yang menciptakanku. Aku adalah hambaMu. Aku akan setia pada perjanjianku denganMu semampuku. Aku berlindung kepadaMu dari kejelekan (apa) yang telah kuperbuat. Aku mengakui nikmatMu (yang diberikan) kepadaku, dan aku mengakui dosaku. Oleh kerana itu, ampunilah aku. Sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni dosa kecuali Engkau".[HR Al Bukhari (no. 6306, 6323), Ahmad (IV /122-125) dan An Nasa-i (VIII/279-280).


“Ya Allah, jauhkan antara aku dan kesalahan-kesalahanku, sebagaimana Engkau menjauhkan antara timur dan barat. Ya Allah, bersihkanlah aku dan kesalahan-kesalahanku, sebagaimana baju putih dibersihkan dari kotoran. Ya Allah, cucilah aku dari kesalahan-kesalahanku dengan, es, air dan salju”. (HR. Bukhari:1/181 dan Muslim: 1/419).


Tulisan ini untuk diri sendiri..
betapa banyak dosa yang telah diri ini perbuat..
sampai2 tidak henti2nya memikirkan dosa ini..
diri ini takut..........diri ini malu...................
diri ini cuma dapat berharap dan berusaha untuk kembali bersih seperti bayi yang baru lahir..
Semoga Allah mengampuni dosa2 diri ini dan kaum muslim seluruhnya...

Penulis yang lemah disini meminta maaf pada teman2 semua jika punya kesalahan..
Semoga kita di kumpulkan di syurga Allah kelak..
Semoga Allah menjauhkan kita dari api neraka ...

Barakallahufiik buat teman2ku.......
Teruskan belajar sampai kuar air mate darah..semangat..!!!!
Toward Pro Exam Mac 2011.......
Let us be Prof Dr Mukmin......

BERBAKTI SELAGI MAMPU

:: SAMBUTAN TAHUN BARU = SAMBUTAN MELIHAT MAKSIAT ::

سم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang buat semua....


Katakanlah, Hai hamba-hambaKu yang melampui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semunya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” [Az-Zumar : 53]


Bersua kembali..wah, pejam celik, makan tido, ward round teaching, teluk intan PPUKM, dah nak masuk tahun baru 2011...bile erk?..esok kan? hm...sekadar porkongsian dari penulis untuk semua...tidak semestinya betul, ttp nilailah dengan mata hati seorang MUSLIM.....

Jika ditinjau secara logik, 1 Januari hanyalah satu hari dalam setahun yang tidak mempunyai apa-apa signifikan besar kepada kehidupan manusia melainkan hanya menjadi tanda bermulanya era baru berasaskan pengiraan takwim solar yang mempunyai asal-usulnya kepada agama Kristian. Mengapa penulis berkata sedemikian...? Cube teman2 fikir sejenak, apakah peristiwa yg berlaku sehinggakan kite perlu untuk menyambut 1 Januari setiap tahun???....semestinya tiada. Berbeza dengan I Muharram, yang mana semestinya mempunyai signifikasi yang besar kepada umat Islam, yang tidak diragukan lagi kenapa perlu untuk kite memperbesarkan 1 muhaaram itu...


Islam mempunyai kiraan takwim sendiri apabila Saidina Umar al-Khattab menetapkan bermulanya peristiwa hijrah Rasulullah sebagai tahun bermulanya pengiraan takwim Islam.Pengiraan takwim Islam berlandaskan pergerakan dan kedudukan bulan berbeza dengan pengiraan sistem AD dan CE yang melihat kepada kedudukan dan pergerakan matahari.

Berbeza dengan 1 Januari kerana ini adalah perancangan orang2 kafir yang ingin menjauhkan umat Islam dari agama mereka sendiri. Orang Kristian menggunakan pengiraan berdasarkan solar kerana hari kebesarannya banyak membabitkan kedudukan matahari dan pergerakan musim seperti Hari Easter dan seumpamanya.

Seperti yang sedia maklum, upacara sambutan tahun baru ini kebanyakannya adalah pesta yang dipenuhi perkara berunsur maksiat dan golongan remaja lah yang menjadi mangsanya. rasanya penulis tidak perlulah mengulas lebih lanjut berkenaan keruntuhan akhlak remaja setiap kali menjelang, bukan sahaja sambutan tahun baru, malah apa2 sambutan sekali pon, mesti dicemari dengan pesta maksiat dan pergaulan bebas.



Tarikh 1 Januari lebih diingati daripada 1 muharram.
Tarikh valentine days lebih diingati daripada 12 rabiulawal
Tarikh april fool lebih diingati daripada 27 rejab
Tarikh frinedship days lebih diingati daripada 17 Ramadhan

Sekarang ini kita tidak punya masa untuk menunding jari siapa yang harus disalahkan, tetapi penulis menyeru kepada teman2 dan sesiapa sahaja yang membaca agar kita sama berusaha untuk mendekatkan kembali, khususnya golongan2 remaja tentang ISLAM. Apa yang pasti jika ia tidak di bendung, ia pasti mengundang masalah di hari depan. saya juga percaya bahawa kita pasti meninggalkan waris di masa hadapan. renung-renungkan lah.

Jom, pada mereka yang berada di sekitar lembah klang, kita sam2 menyertai XPDC Dakwah tahun Baru 2010/2011..berikut sedikit butiran program ;



XPDC DAKWAH TAHUN BARU 2011

Tarikh : 31 Disember 2010

Masa : 6.30 pm

Tempat : Masjid Asy-Syakirin KLCC

Aktiviti

6.30 pm : Berkumpul di ruang legar Masjid Asy-Syakirin KLCC

7.00-9.00 pm : Solat Maghrib, Solat Hajat dan Solat Isyak berjemaah

9.30-10.30 pm : Forum Sempena Tahun Baru (Masjid Asy-Syakirin & JAWI)

11.00 pm : Taklimat OPS Dakwah dan seterusnya bergerak mendekati masyarakat

di sekitar KLCC ( Edar risalah dll)

12.30 am : Berkumpul semula di Masjid Asy-Syakirin KLCC

1.00 am : Berehat dan qiyamulail di Masjid Asy-Syakirin KLCC

4.00 am : Bersama JAWI dalam operasi cegah maksiat di hotel-hotel sekitar KL

6.00 am : Solat subuh berjemaah

BERBAKTI SELAGI MAMPU


:: DOA BUAT AFIQ DAN ZIHA ::

سم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang buat semua....


"Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya di antara kamu rasa kasih sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir." Surah Ar-Rum ayat 21


Di saat jari...
Disarung cincin permata
Di saat dahi...
Dikucup indah sang teruna
Di saat hati...
Bersyukur pada yg Maha Esa

.........................................................................................

\(^o^)/

Wah...jiwangnyer...hehe..erm, sekadar nk berkongsi ngan teman2 satu event yg berlaku pada 25 Dis 2010.x kan x tau kan??...inilah tarikh keramat sahabat seperjuangan penulis, Afiq a.k.a Apek selamat diijabkabulkan ngan zaujahnya, Noraziha..ha, klu nak tau, zaujah afiq nie orang terengganu tau...! :) bukan nak kate la, tp dan memang Terengganu Darul Iman kan?? .hehe.....Peace no war... :) :)

hmmm... selalunya, bila ada sedara, kawan2, or sape2 la yg kahwin, kita selalu akan ucap tahniah, moga bahagia hingga ke anak cucu... n etc. So, kat sini, saje la nak berkongsi apa ucapan yg sepatutnya kita ucapkan... ucapan yg diajar junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ajaran Islam, pedoman setiap insan :)

بارك الله لك، وبارك عليك، وجمع بينكما في خير

"semoga Allah memberi berkah kepadamu & ke atasmu & mengumpulkan kamu berdua dalam kebaikan"

Buat teman2 yg nak sangat tengok gambar kawen mereka,Jom kite layanz....................


Hantaran dari pihak lelaki....

dengar tazkirah dulu sebelum kawen..... :)

" Aku terima nikahnya.......... ".Alhamdulillah, sekali lafaz jer tu......caya lah Apek...

Antara kumbang2 yang masih lagi sabar menanti bunga untuk melekat dihati.....hahaha....


waduh2...Moger korang berbahagia bercinta hingga ke Syurga.....

Bersama family baru.......


Wah...sempat jugak tu melantak sotong, udang, ikan masak tepung kat teluk ketapang.....best gilerrrr...!!


Maha Suci ALLAH, benarlah firmannya, sungguh benar terlihat ketenteraman di wajah pengantin baru ini. Alhamdulillah.

Semoga dengan baitul muslim yang terbina ini akan membuatkan perjuangan Islam itu lebih mendapat keuntungannya. insyaALLAH.Doaku untuk kamu wahai sahabatku, Afiq :

"Semoga Allah menghimpunkan yang terserak dari keduanya,
memberkati mereka berdua
dan
kiranya Allah meningkatkan darjat keturunan mereka
menjadi pembuka rahmat,
sumber ilmu dan hikmah serta pemberi rasa aman bagi umat "

Doa untuk kita bersama agar terus istiqamah dalam perjuangan ISLAM

Ya Allah,
sesungguhnya hati kami ini bersatu dengan kasih sayangMu,
bertemu di atas ketaatan kepadaMu,
bersatu di jalan dakwahMu dan berjanji menegakkan AgamaMu...
Maha Suci Engkau,
perteguhkanlah tali ikatan antara kami ini,
limpahkanlah kasih sayang di dalam hati kami ini.
Engkau tunjukkanlah kami jalan hidayahMu,
sesungguhnya padaMu kami berserah
dan
tempat kami memohon pertolongan “
~ Amin Ya Rabbal Alamin ~

So, itulah kisah perkahwinan mereka....erm, soalan skima yang sentiasa diajukan bila mane ade sahabt yg dah kawen " Kamu bile pulak? " ..dan Jawapan skima jgk penulis jawab, " Biarlah Allah yang menetukan " ... :) wassalam..

p/s : mintak maaf la yer x banyak gambar....bersyukur la ngan ape yang ade yer...hehe... :)


BERBAKTI SELAGI MAMPU

:: HAI SEMUA ::

سم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang buat semua....

"Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakanmu dari seorang diri, dan dari padanya Allah telah menciptakan isterinya, dan dari keduanya Allah mengembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang (dengan namaNya) kamu saling meminta satu sama lain, dan peliharalah hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah sentiasa menjaga dan mengawasimu."

(Annisa:1)

Selamat bertemu kembali....!!..wah, dah berhabut penulis rasa blog ini...tol x??....aduii, lame betul x update blog..maklum la, 3 minggu dop kat Teluk intan..so, kemudahan 3G tu agak mengecewakan...huu...

Ringkasnya....jom kite layan satu peringatan.......

Daripada Anas bin Malik R.A. berkata : Rasulullah S.A.W bersabda;

“Tidak akan terjadi kiamat sehingga masa menjadi singkat, maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti petikan api”.

Keterangan Hadis :

Masa akan berlalu begitu cepat. Belum sempat berbuat sesuatu, tiba-tiba masa sudah berlalu begitu sahaja, sehingga banyak perkara yang belum dapat diselesaikan. Kita seakan-akan sibuk, tetapi kita tidak faham apa yang disibukkan. Kita di buru masa dan ia berlalu dengan tidak ada perkara yang dapat kita selesaikan. Inilah yang dimaksudkan dengan singkatnya masa.

Menurut Imam al-Karmani, yang dimaksudkan dengan singkatnya masa itu ialah dicabut keberkatan daripadanya. Memang benar apa yuang dikatakan oleh Imam al-Karmani itu, dahulunya kita merasakan dalam sehari banyak perkara yang dapat kita laksanakan, tetapi sekarang dalam sehari yang sama hanya sedikit perkara-perkara yang dapat kita laksanakan. Ini adalah satu petanda hampirnya kiamat.


Sebenarnya, malam nie penulis kan bertolak pulang ke pangkuan keluarga a.k.a balik kampung....yahuuuuu...!!!...seronok tu bley balik..haha....Doakn perjalanan penulis yer...

By the way, perasan x gambar sape sebelah penulis tu??..x kan la x kenal kan...tu la sahabat seperjunangan penulis, Afiq a.k.a Apek yang bakal menamatkan zaman bujang beliau esok hari...zaujahnye orang TRG...dekat jer ngan umah penulis...so,esok la la pergi walimah mereka....Masuk yg nie, dah 3 org dah sahabt penulis berjaya mendirikan umah tangga...penulis bile lagi??...soaan biasa yg x perl utk dijawab...haha....

kaylah...nak nek bas jam 9 pm nt....bubaii semua...wassallam....

p/s : Peristwa yg x dpt dilupkan kat Teluk intan bile terKANTAi ngan Mr Rizal pe tengok Movie citer TRON LEGACY...haha..aduii....cam ne leh kantoi tu....tp Mr Rizal cool jer....btw, TRoN LegAcy memang terbaikkkkk..!!!

BERBAKTI SELAGI MAMPU


:: UNTUKMU WAHAI WANITA ::

سم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang buat semua....

ADAKAH ANDA (WANITA) SEDAR BAHAWA ANDA SEBENARNYA TELAH MENGGENTARKAN IMAN LELAKI DENGAN BERPAKAIAN SEPERTI TERLANJANG...BERTUDUNG PENDEK, T-SHIRT PENDEK, SELUAR JEANS DAN LENGGING KETAT???

ADAKAH ANDA (WANITA) TAHU BAHAWA RAMAI PENGHUNI NERAKA ADALAH DARI KALANGAN WANITA IAITU 2/3PENGHUNI NERAKA ADALAH WANITA...???


Wahai para wanita, bantulah dirimu dan umat Islam yang ingin menjaga iman mereka. Janganlah menggoda atau termenggoda (tanpa sengaja) mereka dengan dosa-dosamu dan kecuaianmu terhadap hak Allah SWT. Moga kita semua terselamat.

Nabi Muhammad bersabda :

صِنْفَانِ من أَهْلِ النَّارِ لم أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بها الناس وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ رؤوسهن كأسنة الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ ولا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ من مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا

Ertinya : "Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu: (1) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam); (2) Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian." (Riwayat Muslim)


Assalamualaikum,

(minta admin padam nama saya sebelum release)

Boleh dikatakan setiap hari saya berperang dengan nafsu, sakit jiwa dan mental dibuat nyer, tak tau sampai bila dan sampai mana boleh tahan. Nak dimudahkan cerita, boleh dikatakan setiap hari hidup ni berhadapan dengan perempuan-perempuan yang menghairahkan depan belakang kanan kiri (celakalah keatas kamu!!!).

Tolonglah wahai wanita, aku ingin jaga mataku dan imanku

95% jiwa memberontak nak melakukan seks bebas/zina.. 5% jer tinggal sebab takut nanti Allah marah dan sebab kerana aku orang Islam, nasib baik Islam tak bagi. Jalan kearahnyer cukup mudahhhh, sangat mudah bagi saya, tak payah rogol-rogol atau paksa atau bayar. Free sahaja, dah macam-macam strategi saya gunakan untuk penjarakan nafsu ini, sampai membuat perintah berkurung tak payah keluar rumah tapi mana boleh setiap hari, mesti juga kena keluar pergi kerja.

Secara jujurnyer sebahagian orang perempuan zaman sekarang dah melampau!!!! berpakaian melampaui batas tanpa segan silu. atau ada perasaan malu, saya ni orang lelaki kalau disuruh pakai seluar pendek celah kangkang berbaju singlet pergi ke tempat khalayak ramai pun tak sanggup.. maluuuu.. tapi ada orang perempuan yang sanggup pada masa kini mana pegi hilang malunyer aku pun tak tau... menyusahkan akuuu...

Tanpa segan silu saya menaip, kekadang diri terpaksa menumbuk sepak terajang pintu atau bantal maki hamun nyumpah serapah nak meredakan nafsu.. bagi penatt... isteri memang ada tapi sendiri pahamlah.. kalo nampak isteri aku sorangg jerrr mudah sket nak kawall.. kalo dah kluar dari rumah mau terbeliak bijik mata... lagi-lagi kalo time nak gi atau balik kerja.. adehhhh!!! nak gak kawen lagi satu tapi belum mampu lagi...

Kepada kaum perempuan aku merayu tutuplah aurat muuu.. tutup setutupnyerrr. . kasihanilah aku yang terpaksa berperang setiap hari oleh dek kerana perbuatan kamu... tolongglahhh. .. aku bukan orangwarakk.. aku bukan orang alim ulamak.. aku hamba Allah yang biasa.. tak tau sampai bila aku mampu bertahan..

PESANAN DARI ADMIN: Ingatlah hilangnya perasaan malu bukti kehancuran diri...peliharalah aurat kamu supaya kamu dapat orang kenal bahawa kamu tergolong dikalangan orang yang baik-baik...apabila kamu berpakaian sopan, menutup aurat dengan sempurna dan menjaga akhlak...inshaAllah anda akan dipandang mulia disisi Allah s.w.t dan sentiasa dipandang baik oleh masyarakat...AKAN TETAPI

apabila anda tidak mahu menutup aurat ataupun ada yang membungkus aurat dan tidak berasa malu untuk mendedahkan aurat kamu...maka disini Nabi s.a.w telah bersabda:

“Sesungguhnya jika Allah mahumeng hancurkan seorang hambaNya maka ia akan menghilangkan rasa malunya, makajika telah dicabut rasa malunya kamu tidak akan menjumpainya lagi kecualiia membenci dan dibenci dan dicabutlah rasa amanah darinya. Maka jika dicabut rasa amanah darinya engkau tidak akan menjumpainya kecuali ia khianat dan mengkhianati dan jika engkau tidakmenjumpainya kecuali ia khianat dan mengkhianati dicabutlah rasa kasih saying daripadanya. Dan jika kasih saying dicabut darinya maka engkau tidak menjumpainya melainkan ia dikutuk dan dilaknat. Maka dicabutlah keislaman darinya.” (Ibnu Majah:4054)

Subhanallah, awal kehancuran adalah dicabutkan rasa malu. Astaghfirullah,di jalanan kita mendapati terlalu ramai manusia yang sudah hilang sifa tmalu. Mereka tidak malu dan secara terbuka melakukan kezaliman, mendedahkan aurat dan kemaksiatan sedangkan kita yangvmelihat sendiri yang berasa malu atasvperbuatan mereka. Sedang mereka bangga dan bersikap acuh tidak acuh terhadap perkara yang mereka lakukan. Semoga kita tergolong didalam orang-orang yang beriman dan dijauhkan dari azab api neraka kelak...amin

p/s : Cerita ini penulis dapat melalui fesbuk....Moge mendapat manfaat bersama...


BERBAKTI SELAGI MAMPU

:: SALAM MAAL HIJRAH 1432H ::


سم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang buat semua....


Indeed, those who have believed and those who have emigrated and fought in the cause of Allah — those expect the mercy of Allah. And Allah is Forgiving and Merciful.(Al-Baqarah 2:218)


Dikesempatan ini penulis ingin mengucapkan Salam Maal Hijrah 1432 H kepada seluruh umat Islam.

: : Kullu Aam Wa Antum Bikhair : :

Semoga dengan kedatangan tahun baru ini kita dapat memperbaiki amalan kita supaya menjadi yang terbaik daripada sebelumnya. Semoga tahun baru ini lebih bik daripada tahun-tahun yang sebelumnya. Jom same2 kita hayati bait2 nasyid retro ini........


Satu Muharram detik permulaan
Perkiraan tahun Islam Hijrah
Perpindahan Nabi dan umat Islam
Dari kota Mekah ke kota Madinah

Atas keyakinan dan iman yang teguh
Kaum Muhajirin dan Ansar bersatu
Rela berkorban harta dan nyawa
Demi menegakkan Islam tercinta
Hijrah itu pengorbanan
Hijrah itu perjuanganHijrah itu persaudaraan
Hijrah membentuk perpaduan

Oleh itu mari semua
Kita sambut Ma'al Hijrah
Tingkatkan semangat
Tegakkan syiar Islam

Untuk sepanjang zaman..


BERBAKTI SELAGI MAMPU

:: PERINGATAN BERSAMA ::

سم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang buat semua....


Nabi Isa a.s pernah bersabda :

"Sesiapa yang menjadikan dunia laksana tuhannya nescaya dunia akan memperlakukannya laksana hambanya."



Bekunya air mata dari kerasnya hati,

Kerasnya hati dari banyaknya dosa,

Banyaknya dosa dari lupanya mati,

Lupanya mati kerana terlalu cintanya dunia.


Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah tentang definasi orang2 yang berjaya:-

1) Orang-orang yang mempercayai perkara2 ghaib

2) Orang-orang yang menunaikan sembahyang

3) Orang-orang yang mendermakan sebahagian rezeki mereka ke jalan Allah...


Adakah kita tergolong dalam golongan yg dinyatakan di atas?

Renung2kan dan selamat beramal.... yeaahhhhhh...!!!!


BERBAKTI SELAGI MAMPU

:: PROGRAM MASYARAKAT SIHAT SRI NERVEILA 2010 ::

سم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang buat semua....


" Jika kamu berbuat kebaikan, maka faedahnya adalah untukmu dan jika kamu berbuat kejahatan, maka berbalik kepada diri kamu juga ".
Surah al-Israk ayat 7

Alhamdulillah, semalam iaitu 28 hb Nov 2010(Ahad), penulis bersama beberapa orang sahabat berpeluang untuk menghadiri ke Program Khidmat Masyarakat di Kota Kemuning, Shah Alam. Sebagai Penggerak dan Ahli di dalam sebuah Pertubuhan NGO Perubatan, iaitu Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia (PAPISMA), sering kali kami mendapat jemputan untuk memberikan Perkhidmatan kesihatan asas secara percuma kepada masyarakat. Kebiasaanya program akan dijalankan pada hujung minggu. Jadi, jikalau penulis dan sahabat-sahabat free, kami akan sertai.

Bagi penulis, ia merupakan satu pengalaman yang menyeronokkan untuk terlibat dengan aktiviti Kemasyarakatan di bawah PAPISMA. Di samping dapat menabur khidmat pada masyarakat, dalam waktu yang sama ini secara tidak langsung dapat memberikan satu pendedahan awal kepada kami untuk lebih mengenali masyarakat, tidak hanya menuggu di bilik-bilik klinik Hospital menanti kedatangan pesakit.

Sebab itulah, setiap kali ada program, sebolehnya penulis akan turun bersama PAPISMA.So, tak mau citer panjang, jom layanzzzzz penulis dan sahabat di " Program Masyarakat Sihat Sri Nerveiila 2010 " ........

Acara senamrobik pembuka bicara " Program Masyarakat Sihat Sri Nerveiila 2010 "


Alhamdulillah, sambutan yang agak baik oleh masyarakat Sri Nerveiila....

Antara Aktiviti sukaneka yang ada untuk kanak-kanak.......



Ha, gambar kat bawah nie memang gamabr kesukaan penulis...nak tau sebab ape????....layanzzz la dulu....hee....


" Alangkah indahnya hidupku andai nya ini adalah kepunyaanku "

Ha, so apa konklusi yang teman-teman bley wat??... :) Ok la..sebenarnya, antara salah satu impian penulis pada masa hadapan ialah untuk memiliki sebuan MOTORBIKE seperti di atas..Penulis suka bawak moto, sebab itulah penulis sanggup ke Teluk Intan menaiki Moto LEGENZ penulis... :)


Sebagai cenderamata, dapat la towel kecik...terima kasih akak aini.... :) ade umur yang panjang, kite jumpe lagi yer......

So, itulah kisah kami....cam best jer kan? So, teman-teman, penulis nasihatkan, join la apa2 Pertubuhan NGO di luar sana yang berkhidmat untuk Masyarakat sb kita hidup bermasyarakat, tidak dapat tidak hendaklah sentisa bersama masyarakt....kan??..tol x? hehe....

So, sebagai konklusi unutk entry kali ini, penulis bawak satu hadith Rasulullah yang berbunyi :

Kalian tidak akan dapat mencukupi keperluan manusia dengan harta kalian, kerananya cukupilah dengan akhlak kalian.”.


Justeru, penegasannya adalah da’i sejati adalah da’i yang hidup untuk orang lain dan bukan untuk dirinya, sentiasa mencari peluang untuk mendidik dan berbakti, berusaha untuk menyenangkan orang lain dan bukan demi kesenangan peribadi, merasa bahagia kerana dapat memberi dan berkhidmat, bahkan jika orang lain bahagia, ia pun turut bahagia, jika orang lain merasakan kedamaian dengan prestasi akhlaknya, maka ia pun merasa damainya. Demikianlah peribadi seorang da’i sejati yang perlu kita impikan...wassalam

BERBAKTI SELAGI MAMPU

:: SANTAP DI RESTORAN CENARA ::


سم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang buat semua....


"dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali (agama) Allah, dan jgnlah kamu bercerai berai, dan ingatlah nikmat Allah kepada mu ketika kamu dahulu (masa jahiliah) bermusuhan, lalu Allah mempersatukan hatimu, sehingga dengan kurniaanNya kamu menjadi bersaudara, sedangkan (ketika itu) kamu berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari sana. Demikianlah, Allah menerangkan ayat2Nya kepadamu agar kamu mendapat petunjuk". (3:103)

Bersua kembali kita...Apa khabar iman teman2? harap2 sentiasa naik dan paling tidaknya maintain...insyaAllah..Hm, entry kali ini agak santai pengisiannya. Sebenarnya penulis nak berkongsi satu tempat makan yg penulis baru jumpa yang ala-ala ekslusif jugak la ngan teman-teman selain dari Restoran Saba kegemaran penulis tu..hehe...Nak tau tak ape name Restoran nie??...mesti dah tahu kan sebab dah tengok gambar kat atas tu.hehe..Ha, tula name Restoran nie iaitu Restoran Cenara..

Letaknya.....................rasenye tak perlu penulis bagitau kot dimana tempat sebab penulis rasakan tidak berasa sesuai dan elok untuk teman-teman pergi..Aii, tunjuk gambar bukan maen lagi, tp tak galakkan pergi pulak...pening nie...hehe...jangan pening-pening...ada sebab kenapa penulis tidak galakkan untuk Dinner kat sini kecuali dah darurat...So, nt klu ada yg ajak nk pergi Restoran Cenara nie, better pergi ke Restoran lain dulu la jikalau mempunyai pilihan..andai tak ade pilihan, x dapet la den nak nolongnya......






"dan Dia (Allah) yang mempersatukan hati mereka (org yg beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yg berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, Dia Maha Perkasa, Maha Bijaksana " (8:63)

Sedikit peringatan untuk teman-teamn sebab selama mana kita hidup, tidak dapat tidak perlulah sentiasa memberi peringtan agar diri sendiri dan orang di sekeliling mendapat manfaat bersama....


Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : " Ya Aisyah jangan engkau
tidur sebelum melakukan empat perkara, yaitu :

1.Sebelum khatam Al Qur'an.
2.Sebelum membuat para Nabi memberimu syafaat di hari akhir.
3.Sebelum para muslim meridhloi kamu.
4.Sebelum kau laksanakan haji dan umroh...

" Bertanya Aisyah :
" Ya Rasulullah .............Bagaimana aku dapat melaksanakan 4
perkara seketika.?"

Rasul tersenyum dan bersabda :
"Jika engkau tidur bacalah : Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau
mengkhatamkan Al Qur'an."

"Membacalah Sholawat untuk Ku dan para nabi sebelum aku, maka kami
semua akan memberi syafaat dihari kiamat "

"Beristighfarlah untuk para muslimin maka meraka akan meridhloi
kamu."

"Dan perbanyaklah bertasbih,bertahmid,bertahlil,bertakbir maka
seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umroh."






Penulis tak tahu keadaan Restoran ini ketika waktu siang dan hari-hari berikutnya..tetapi sewaktu penulis pergi, adala 'sumetin' yang tidak berapa seronok ada disana...So, terpulang pada teman2..Keputusan berada di tangan anda...Buatlah pilihan yang terbaik (cam nk ngundi la pulak kan..hehee) ...wassalam

BERBAKTI SELAGI MAMPU

:: TIDAK MENUNGGU SEMPURNA ::

سم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang buat semua....


“Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.” Surah Al-‘Asr ayat 1-3.

Bergelar seorang Da'ie ( mengajak seseorang ke arah kebaikan) , tidak dapat tidak, pasti dan pasti akan diuji oleh Allah SWT. Lain orang, lain ujiannya kerana telah Allah janjikan akan memberi ujian setimpal dengan keupayaan kita menanggungnya. Tetapi, Kadang-kala kita merasa lemah dan tidak mampu untuk berdepan dengan ujian tersebut. Apatah lagi apabila melihat ke dalam diri yang serba kekurangan tetapi sibuk untuk mengajak orang lain ke arah kebaikan.

Inilah realiti yang ada dalam jiwa setiap daie, termasuklah penulis sendiri yang kadang-kala malu dengan keadaan diri yg sentiasa dikelilingi dosa2. Seorang Ustaz juga pernah menasihati penulis akan perkara ini. Ringkasnya " Andai kamu ingin melihat dirimu sempurna dahulu, nescaya dakwah ini tidak akan berkembang kerana insan yang bergelar manusia itu akan ada kekurangannya" katenya . Sekadar untuk berkongsi dengan sahabat-sahabt seperjuangan, para daie dan teman2 yang sentiasa inginkan kebaikan, entry kali ini penulis tujukan untuk anda semua...Jom layannzz.....


Sumber : http://ms.langitilahi.com/motivasi-tidak-menunggu-sempurna/

Bila ada manusia mengajak kepada kebaikan, kadangkala dia akan berhadapan dengan sindiran dan caci maki orang ramai. Tambah memburukkan, sindiran dan caci maki itu melemahkan kekuatan hati untuk terus menyebarkan kebaikan.

Antara kata-kata yang biasa kita dengar adalah:


“Ala, belajar pun tak habis lagi nak dakwah-dakwah”

“Diri pun tak berapa betul, nak ajak orang pada kebaikan”

“Ni dah hafal Al-Quran sepenuhnya ke, nak ajak-ajak orang buat baik ni?”

“Kau dah sempurna sangat ke?”


Dan begitulah antara ayat yang keluar, melemahkan semangat mereka yang ingin mengajak kepada Allah SWT. Kadangkala, alasan-alasan seperti itu, yakni alasan tak sempurna, belum cukup bersedia, ilmu masih tak banyak, dosa masih ada yang tak boleh tinggal, digunakan oleh kita sendiri sebagai jalan keluar untuk tidak bergerak menyebarkan kebaikan.


Adakah benar, hendak mengajak kepada kebaikan, diri kita perlu sempurna dahulu?


Kisah Abu Bakr RA

Dari kalangan lelaki dewasa, Abu Bakr RA adalah yang pertama beriman dengan apa yang dibawa oleh Rasulullah SAW. Jika kita memerhatikan Sirah Nabawiyah, selepas keimanannya, Abu Bakr mengajak ramai manusia untuk mengikuti jalan kepada Allah SWT ini. Antara yang diajaknya adalah:


1.
Uthman bin Affan RA – satu dari 10 yang dijamin syurga.
2.
Sa’ad ibn Abi Waqqas RA – Satu dari 10 yang dijamin syurga.
3.
Talhah ibn Ubaidillah RA – Satu dari 10 yang dijamin syurga.
4.
Abdurrahman ibn Auf RA – Satu dari 10 yang dijamin syurga.
5.
Zubair Al-Awwam RA
6.
Abu Ubaidah Al-Jarrah RA – Satu dari 10 yang dijamin syurga

Ini adalah antara yang diseru oleh Abu Bakr RA, sebaik sahaja Abu Bakr beriman kepada Allah SWT. Kalau diperhatikan, mereka yang didakwah oleh Abu Bakr RA pada awal keimanannya ini, kebanyakannya adalah sahabat yang dijamin syurga.


Kita teliti, Abu Bakr RA ketika itu baru sahaja beriman kepada Allah SWT. Adakah Al-Quran ketika itu sudah sempurna sehingga ada ayat-ayat yang boleh menguatkan seruan Abu Bakr? Adakah Rasulullah SAW ketika itu sudah menyempurnakan dakwahnya sampai pada Abu Bakr ada pelbagai teknik yang boleh dia gunakan? Adakah ketika itu orang Islam sudah ramai sampai Abu Bakr boleh menunjukkan si fulan itu, si fulan ini gembira mengikuti Islam?


Kita perhatikan, dalam keadaan serba kekurangan, Abu Bakr RA bergerak juga menyebarkan kefahaman Islam, mengajak kepada kebaikan. Sedangkan ketika itu baru awal waktu seruan Rasulullah SAW. Ayat Al-Quran pun hanya ada beberapa sahaja. Orang Islam hanya ada dia, dan keluarga Rasulullah SAW sahaja.


Jadi kenapa Abu Bakr RA ini mampu bergerak, berani menyeru manusia kepada Islam dalam keadaan kekurangan demikian?


Kerana dia beriman, yakin dengan apa yang disampaikan oleh Rasulullah SAW. Kerana dia melihat Islam itulah penyelesai kepada masalah insan, dan dia hendakkan Islam itu berada dalam jiwa-jiwa masyarakatnya.


Maka dia bergerak tanpa menanti sempurna. Tidak berlengahan. Tidak memberi alasan itu, alasan ini. Tidak juga jatuh dengan seksaan dan hinaan.

Perbaiki diri, dan ajak orang lain

Allahyarham Sheikh Mustapaha Masyur ada berkata:


“Islah nafsak, wad’u ghairak”


Ramai orang salah faham kata-kata ini dengan menafsirkan seperti berikut:


“Perbaiki diri dulu, baru ajak orang lain”


Kalau benar itu maknanya, maka Sheikh Mustaphaa Masyur akan berkata begini:


“Islah nafsak, summa, ud’u ghairak” Perkataan summa di sini membawa maksud kemudian.


Kenapa dia menggunakan ‘dan’, bukannya ‘kemudian’? Hal ini kerana, ‘dan’ menunjukkan kebersamaan, pada waktu yang sama. Manakala ‘kemudian’ menunjukkan kelewatan, bukan pada waktu yang sama. Maka, makna pada kata-kata “Islah nafsak, wad’u ghairak” hakikatnya adalah:


“Perbaiki diri kamu, dan(pada masa yang sama) ajak orang lain(memperbaiki diri macam kamu juga)”


Kenapa dia menyeru demikian? Kenapa Sheikh Mustapha Masyur tidak suruh kita ajak orang lain lepas diri kita dah sempurna? Kenapa masa tengah perbaiki diri kita sudah perlu ajak orang lain? Kenapa?


Hal ini kerana, manusia memang tidak akan mencapai kesempurnaan. Jadi, jika hendak tunggu sempurna, sampai kiamat pun tidak akan bermulanya seruan kepada kebaikan. Justeru, manusia perlu menyeru dengan apa yang sudah ada di tangannya. Dia ada sikit, dia bagi sikit. Dia ada banyak, dia bagi banyak. Pokoknya, dia memberi, berkongsi, menyeru ke arah kebaikan, mengajak manusia kembali kepada Allah SWT. Sebab itu, Rasulullah SAW bersabda:

“Sampaikan daripada aku, walaupun sepotong ayat”


Dan dengan kita bergerak mengajak manusia lain ke arah kebaikan, insyaAllah diri kita akan mempunyai satu rasa sensitif untuk menjalankan peningkatan. Hal ini kerana, kita akan merasakan satu tolakan untuk lebih memperkemaskan diri apabila kita mula menyeru manusia ke arah kebaikan. Ini juga satu booster untuk peningkatan diri.


Guru saya ada berkata:


“Perempuan yang malas mencuci kukunya, apabila dia mencuci pakaian, maka kukunya akan tercuci sama”



Kebaikan, jangan dilewat-lewatkan

Allah SWT berfirman:


Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa;”
Ali-Imran ayat 133.


Allah SWT juga mengingatkan kita berkenaan tindakan seorang lelaki yang apabila mendengar ummatnya menolak penyampaian rasul-rasul Allah SWT. Allah menceritakan bahawa lelaki itu berlari dengan pantas di dalam ayat berikut:


“Dan (semasa Rasul-rasul itu diancam), datanglah seorang lelaki dari hujung bandar itu dalam keadaan berlari, lalu memberi nasihat dengan katanya: Wahai kaumku! Turutlah Rasul-rasul itu”
Surah Yaasin ayat 20.


Apa persamaan dua ayat ini?


Menyegerakan kebaikan.


Hal ini kerana, kalau kita tidak menyegerakan kebaikan, maka hakikatnya kita telah terjerumus dalam kerugian. Mari kita lihat ayat Al-‘Asr yang popular:


“Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.”
Surah Al-‘Asr ayat 1-3.


Ya, perhatikan ayat-ayat itu. Siapakah yang tidak rugi? Yang tidak rugi dalam hidup ini hanyalah mereka yang melakukan amal kebaikan, dan menyebarkannya pula.


Anda, nak untung atau hendak rugi?

Penutup: Sebarkanlah kebaikan, sebarkanlah kebenaran

Jadi jangan lengah lagi. Jangan takut untuk buat baik. Jangan takut untuk sebarkan kebaikan. Bila bersembang dengan kawan, selitkan peringatan-peringatan. Bila menghadiri satu majlis, jangan lupa ambil peluang menyebarkan kebenaran. Bila mengetuai satu program, jangan lupa adunkan program itu dengan hubungan kepada Allah SWT.


Sebarkanlah kebaikan, sebarkanlah kebenaran. Gunakan segala ruang, peluang dan cara yang ada untuk menyebarkan kebaikan dan kebenaran.


Jangan lengah, jangan lewat-lewat.
Bergeraklah.
Bersegeralah.
Tidak perlu menanti sempurna.
Inilah salah satu jalan untuk berusaha menyempurnakan diri kita.
Kita bangga dengan Islam, sebab itu kita sebarkannya, agar orang lain turut merasa



p/s : Terima kasih pada SASF kerana disebabkan anda, maka terterbitnya entry ini. Terima kasih jgk sb dalam waktu yg sama dpt muhasabah dan beri motivasi pada diri sendiri untk terus istiqamah dalam perjuangan ini..Kepada kamu, jangan tengok pada kelemahan yg ade, tetapi lihatlah pada kelebihan yang ade...and alwaiz remember, Allah alwaiz wit us..!! :)


BERBAKTI SELAGI MAMPU