ALLAH DIUTAMAKAN

AMAL DIPERTINGKATKAN



Peringatan….

Sebarang penulisan atau artikel di dalam blog ini tidak boleh dijadikan Rujukan Utama kerana penulis blog ini hanyalah insan biasa yang masih belajar mengenal erti hidup sebagai khalifah Allah..

Sebarang komen dan cadangan penambahbaikan sangat2 di alukan…Emailkan kepada marshall_niz@yahoo.com

:: KAWAN & SAHABAT ::


بسم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang buat semua...

Drpd Abu Hurairah r.a., Nabi SAW bersabda; “Seseorg insan adalah terikut-ikut dgn adat kebiasaan sahabatnya. Maka hendaklah kamu melihat dgn siapa kamu bsahabat.” (Riwayat al-Tirmizi & al-Hakim)



Bertemu kembali.....apa khabar teman2..? penulis harap bereh2 sokmo la deh.. :) Alhamdulillah, setelah sebulan berada di perantauan, penulis semakin ari semakin boleh sesuaikan diri..Cihat2 saje....[ kadang2 best jgk jd org jauh sb ade yang anto sms tnyer khabor...terase diri ini sangat dihargai...hee...ngeee..... :) ]

Ha, kali nie, penulis nk cakap pasal " KAWAN dan SAHABAT "..uish, kenape tetibe je nie..? ade request ker..? haha..tak ade la..td tengah dop study 'mukebuku'..ttbe terlihat satu status nie..terus terlintas cam best je klu sembang2 kat dalam blog nie...so, itulah al kisahnya cam mane leh dapat ideal nie...haha...


Hm, berbalik pada tajuk kite..ada beze ke antara KAWAN dan SAHABAT..?? cam sama je kan....penulis pon x tahu samada ade beze ke tidak..yang pastinya, penulis telah didokrinkan bahawa ada bezenya....haha....so, trime je...[ eh, terang2 kot ade beze tu..tgk ejaan pon dah tahu..hehe :) ]....
Statusnye berbunyi (ade bunyi ker) cam nie :

"~smmgnya kita digalak bkawan dgn smua org, tp dlm ribuan kenalan, mcari seorg sahabat jua bukanlah senang..~

Nak setuju ke tidak erk..? setuju je la...kene setuju,.hehe...Yup!!..kenape kene setuju..? tanyer diri sendiri selepas dah tahu ape sebenarnye beze KAWAN dan SAHABAT....,nanti klu dah tahu, buleh la emailkan or SmS kat penulis ape beze erk..penulis pon nk tahu..hehe..


Ringkasnya, Pembentukan akhlak dan jati diri kita sebagai seroang manusia sedkit sebanyak[banyak jgk la] bergantung pada SIAPA sahabat kita..YUp,!! Pernah jgk penulis dengar suatu ketika dahulu kate2 yg berbunyi..

"seAndainya kamu ingin tahu bagaimana sikap dan perangainya, tgklah siapa Sahabatnya.."

Wah...klu kita faham, Sahabat kita lah KPI (Key Performance Index) utk kita..kan..?

Penulis teringat kepada para sahabat Rasulullah SAW. Ramai diantara para sahabat terdahulu yang pada asalnya menjadi penentang Islam dan tegar melakukan perkara kejahilan sebelum kehadiran Rasulullah. Dan, meraka itu ada yang menjadi musuh Islam yang tegar!


Tetapi, apabila mereka menemui jalan Dakwah, Bertemu Rasulullah SAW, cuba untuk mengenali dan berkawan dengan Baginda, mereka berubah secara 100%!

Umar al-Khattab pernah berkata,

“Tiada tempat yang telah kuisikan dengan kekufuran dan dosa pada zaman jahiliahku, melainkan semuanya aku telah isikan semula dengan keimanan dan amal soleh setelah keislamanku.”

Beliau sebelum seorang yang dikenali dengan kejahatan dan menjadi musuh Islam dan memusuhi Rasulullah SAW sendiri. Namun, hanya dengan satu peristiwa, beliau menjadi seseorang yang baru dan menginfakkan dirinya di jalan Islam. Malah beliau antara para sahabat yang sangat dekat pada Rasulullah.

So, konklusinya...HIdup ini adalah Ujian untuk Memilih..maka, Jom kite pilih untuk berSahabat dengan Orang2 yang Mampu membawa kite ke arah Kebaikan dan Menjadi Insan yang Cemerlang, Gemilang dan Terbilang di Sisi Allah... :) ..

Klu buleh dan sebolehnya...jgnlah berkawan ngan org2 yang bakal merosakkan hidup kita...Kan pernah jugak kite dengar, Klu orang pakai minyk wangi, kite pon dapat jgk baunye kan....so, same la analogi nye....klu kite nie yg jahat dan tak berape nk baek nie, cam penulis sekarng nie, tp klu kawan2 sekeliling kita nie semua yg baek, insyaAllah..tiada yg mustahil...lame-kelamaan..suatu hari nanti kite akan terikut dengna budaya Baek mereka......


So, ini je kot utk kali ini...kite jupe lgi len mase ye....Ha, sebelum penulis chow, mohon doa dari teman2 agar Allah permudahkan segala urusan penulis..Alhamdulillah, semalam dah terlaksana satu perjumpaan antara ahli2 Papisma kat Hospital Tawau a.ka. Usrah Papisma Tawau...InsyaAllah, gerak kerja untuk melestarikan Amanah yg dipikul akan digalas bersama sahbat2 yg pernah suatu ketika dahulu mengikat janji utk istiqamah dijalan ini...InsyaAllah....Mohon doa ye....

Buat sahabat-sahabatku yang dirindui....Khas untuk kalian......



Kaylah...nak berciap utk Men Futsal plk nie,.hehe...wassalam..

p/s : Cam x banyk je isi yg nak disampaikan....hehe...sengaja penulis wat mcm ini agar teman2 ade usaha sendri utk mencari....nt leh kongsi kan... :)

BERBAKTI SELAGI MAMPU

0 comments: