ALLAH DIUTAMAKAN

AMAL DIPERTINGKATKAN

Peringatan….

Sebarang penulisan atau artikel di dalam blog ini tidak boleh dijadikan Rujukan Utama kerana penulis blog ini hanyalah insan biasa yang masih belajar mengenal erti hidup sebagai khalifah Allah..

Sebarang komen dan cadangan penambahbaikan sangat2 di alukan…Emailkan kepada marshall_niz@yahoo.com

:: RELATIONSHIP..!! ::


بسم الله الرحمن الرحيم
Salam sayang buat semua...

" Allah lah yang menjadikan bumi bagi kamu tempat menetap dan langit sebagai atap, dan membentuk kamu lalu membaguskan rupa kamu dan memberikan kamu rezeki dengan sebahagian yang baik-baik, Yang demikian itu adalah Allah Tuhan mu, Maha Agung Allah, Tuhan Semesta Alam. Dialah Yang Hidup Kekal, Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Dia.; maka sembahlah Dia dengan memurnikan ibadah kepadaNya. Segala Puji bagi Allah Tuhan semesta Alam."
Al- Mukmin: 64-65



Wah..rasanye sudah agak lama penulis tak update blog ini...ampun ya..bukan ape, cume agak sibuk nak selesaikan beberpae perkare.... :) lgpon, penuis baru sahaja pulang dari kembare...seminggu berkembare..nk tahu route kembare penulis...nie ha... : K. Trg - Shah Alam - Cheras - Sungai Besar - KTDI - Taman Negara ( nie paling terbaek..!!,hehe) - KTDI - Melaka - Muar - K.Trg....fuh...byk tu...hehe....erm, kaylah..tak mau cakap panjang...

Untuk entry kali nie, suke utk penulis kongsi satu artikel yg penulis bace...Jom layanz.....


Perkara asas dan penting dalam pembentukan diri sebagai individu muslim adalah permasalahan hubungan hati dengan Allah. Ia sebenarnya merupakan permasalahan pada setiap masa, setiap tahap, setiap keadaan dan setiap peristiwa yang berlaku......Hubungan hati dengan Allah merupakan hubungan utama dan dasar pada bila-bila masa dan keadaan.!Hubungan ini perlu dijaga, dikawal di perkuatkan dari masa kesemasa..... kerana ujian Allah SWT semakin besar dari masa ke semasa...mengikut sekuat mana hubungan hati kita dengan Allah SWT.

Masalah hubungan inilah yang menentukan sejauh mana kecintaan dan ketakutan kita pada Allah SWT. Semakin kuat hubungan hati kita pada Allah, semakin kuatlah pula cinta kita padaNya....Ini adalah kerana hatilah merasai kehebatan hubungan ini....yang dapat membuahkan ketaatan padaNya!!!Tapi sebelum kita dapat membuat hubungan hati dengan Allah, kita perlu serahkan hati kita padaNya.


Penyerahan hati yang bermaksud kita serahkan hati untuk dididik dengan didikan Allah, serahkan hati untuk mengambil nilai-nilai Allah dalam kehidupan, serahkan hati untuk di proses dengan proses tarbiah islam yang syumul....sehingga tiada suatu apapun yang tinggal atau kita reserve.....semua sekali kita serah jiwa kita! Penyerahan hati yang total pada Allah.!Tanpa hubungan hati yang betul, hilanglah kenikmatan ubudiah kita pada Allah.....kita lakukan solat hanya sebagai rutin harian biasa...tidak rasa nikmat solat sebagaimana yang dirasai oleh Rasulullah saw dan para sahabat terdahulu...Tanpa hubungan hati yang betul....kita sebenarnya tidak ada kekuatan jiwa yang mampu untuk bertahan dan tertingkat iman selepas sesuatu ujian Allah!! Kita umpama buih- buih kosong yang dibawa arus tiada hala tujuan..............!!!


Inilah permasalahan besar yang dihadapi oleh manusia hari ini.....hilangnya hubungan hati dengan Allah.....jadi berhubunglah hati itu dengan hawa nafsu, dunia, pangkat....sehingga ia jadi matlamat utama dalam hidup. Kehilangan hubungan ini sangat ketara pada hari ini sehingga manusia masing-masing tenggelam dalam permaslahan diri sendiri...tidak mengetahui puncanya dan hilang pedoman hidup.Jadi kita perlu bina hubungan kita dengan Allah, mengenaliNya sehingga timbul kecintaan kita padaNya, merasai hakikat kebesaranNya dalam diri dan alam ini, melaksanakan hakikat ubudiah kita padaNya, mensyukuri segala nikmat yang diberikanNya kepada kita......sebelum kita bina hubungan kita sesama manusia....

Konklusinya...Asas hubungan sesama manusia adalah hubungan dengan Allah....!!Bila bagus hubungan kita dengan Allah , maka baguslah pula hubungan kita dengan manusia....Kasih sayang kita sesama manusia berlandaskan mahabbatullah....kasih sayang Allah..Mengasihi,mencintai,membenci semuanya atas dasar kerana Allah. Apabila Allah dan Rasul lebih dicintai dari segalanya..maka kita dapat merasai kenitmatan IMAN yg sebenar..wassalm..


BERBAKTI SELAGI MAMPU

0 comments: