ALLAH DIUTAMAKAN

AMAL DIPERTINGKATKAN

Peringatan….

Sebarang penulisan atau artikel di dalam blog ini tidak boleh dijadikan Rujukan Utama kerana penulis blog ini hanyalah insan biasa yang masih belajar mengenal erti hidup sebagai khalifah Allah..

Sebarang komen dan cadangan penambahbaikan sangat2 di alukan…Emailkan kepada marshall_niz@yahoo.com

:: Lelaki baik untuk Perempuan Baik ::

Salam sayang buat semua...

Bertemu lagi kita dalam coretan “Cinta” penulis. Jikalau entry sebelum ini penulis cuba mengupas satu isu yang agak ringan, InsyaAllah,berbekalkan ilmu dan pengetahuan yang Allah kurniakan dan juga hasil pembacaan penulis, pada entry kali ini penulis cuba untuk mengupas pula berkenaan dengan satu tajuk berdasarkan firman Allah yang bermaksud :


"Perempuan-perempuan jahat untuk laki-laki jahat, laki-laki Jahat untuk perempuan-perempuan jahat pula, perempuan-perempuan baik untuk laki-laki baik, laki-laki baik untuk perempuan-perempuan baik pula. Mereka itu (orang-orang baik) terlepas dan tuduhan yang mereka katakan, untuk mereka ampunan dan rezeki yang mulia." (surah An-Nur,ayat 26)


Suke untuk penulis jelaskan disini bahawa ulasan di bawah adalah perkongsian penulis dengan salah seorang sahabat penulis mengenai isu “Cinta” ini. Kewujudan entry ini juga adalah di sebabkn oleh salah seorang teman penulis bertanyakan kepada penulis apakah pandangan penulis mengenai isu yang berlaku terutamanya perkahwinan antara lelaki baik dengan perempuan kurang baik dan sebalinya..Sekali lagi penulis nyatakan disini bahawa penulis bukanlah orang yang terbaik untuk menjawab persoalan ini tetapi sekadar untuk membuka ruang kepada teman2 semua untuk kita sama2 berkongsi pendapat.Mungkin inilah pandangan ringkas penulis terhadap isu yang di kemukakan..


Berdasarkan ayat di atas, jelas menunjukkan pada penulis dan teman2 semua bahawa Maha Adil Allah dalam meletakkan pasangan hidup kita. Bagaimanapun, fenomena dalam masyarakat kita juga memperlihatkan, sesetengah manusia baik sama ada wanita atau lelaki tidak pula bertemu jodoh dengan pasangan yang baik. Disebabkan keadaan itu, rumah tangga mereka juga sering kelihatan tidak bahagia dan sesetengahnya turut musnah. Kenapa kejadian seperti itu berlaku? Penulis bukanlah cuba untuk menidakkan sesetengah pasangan yang bahagia, namun apa yang penulis cuba suarakan di sini ialah satu isu yang memang berlaku dalam masyarakat kita tetapi tidak di beri perhatian yang serius.


Keadaan inilah penulis beranggapan bahawa timbulnya pelbagai reaksi dan persoalan dalam masyarakat kita, apakah pula hikmah yang terselit di sebalik ketentuan Allah terhadap jodoh seseorang yang baik dengan yang tidak baik itu? Mahu tidak mahu kita sebagai Hamba Allah hendaklah yakin dengan segala ketentuan yang telah di tetapkan pada kita kerana setiap yang berlaku pasti dan pasti ade hikmahnya.




Satu contoh yang penulis dapat kongsi bersama di sini ialah kisah “Nur Kasih” yang penulis yakin bahawa teman2 pun ade menontonya. Setakat episode yang baru2 ini, kita dapat lihat bagaimana cantiknya ketentuan Allah yang berlaku antara Adam dan Nur yang pada asalnya penulis tidak bersetuju Nur di jodohkan dengan Adam yang bagai langit dan bumi kehidupan mereka.Tetapi pada akhirnya kita dapat saksikan perubahan yang berlaku pada Adam sehinggakan padat menawan hati Nur kembali. Walaupon ia adalah sebuah cerita yang rekaan semata2, tetapi bagi penulis ia sarat dengan pelbagai pedoman dan nasihat yang berguna pada kita dalam mengejar cinta hakiki.( yang tak elok jgn ikut la ye)


Berbalik semula kepada firman Allah td, sebenarnya ayat tersebut bukanlah menyentuh qada dan qadar Allah terhadap jodoh seseorang. Dengan kata lain, la juga bukanlah merupakan janji Allah kepada manusia baik yang akan dijodohkan dengan pasangan yang baik. Sebaliknya, ayat berkenaan merupakan peringatan Allah kepada setiap hambaNya atau kepada umat Islam agar memilih manusia yang baik untuk dijadikan pasangan hidup masing-masing. Untuk memahami ayat tersebut dengan mendalam, setiap umat Islam perlu mengetahul sebab-sebab atau latar belakang penurunan ayat berkenaan oleh Allah S.W.T


Ayat itu sebenarnya diturunkan oleh Allah ekoran terdapat tuduhan atau fitnah terhadap isteri Rasulullah, Siti Aisyah yang kononnya melakukan perbuatan jahat dengan seorang lelaki. Ekoran fitnah itu, ada umat Islam yang mempercayainya. Sedangkan yang sebenarnya, Siti Aisyah itu wanita yang amat baik dan amat suci yang tidak pernah melakukan perbuatan sedemikian, malahan tidak pernah sedikitpun pun terniat melakukannya. Disebabkan peristiwa itulah, Allah S.W.T. menurunkan ayat itu. Ia merupakan penjelasan Allah mengenai kedudukan sebenarnya mengenal fitnah itu yang tidak benar dan tidak berasas sama sekali.( petikan di ambil dari salah sebuah blog islam)



Kesimpulannya, jodoh pertemuan seseorang itu di tangan Allah, tetapi kita diminta berusaha memilih pasangan yang baik, yang soleh atau solehah. Kalau seseorang itu mendapat jodoh dengan pasangan yang kurang baik, pasangannya yang baik itu mestilah berusaha membaiki perangai pasangannya yang kurang baik itu.Kalau orang yang baik itu ada kekuatan agama seperti yang dimaksudkan tadi diharuskan dia berkahwin dengan orang yang kurang baik itu, untuk tujuan menyelamatkan orang berkenaan sama ada lelaki atau perempuan drpd terus hanyut dalam kesesatan atau kemaksiatan. Inilah yang dinamakan DAKWAH. Moge sama2 mendapat pengajaran daripada entry ini


p/s : Ini mungkin merupakan entry terakhir atau pon ke-2 terakhir penulis berkenaan CINTA kerana penulis ingin menumpukan pula kepada isu2 yang lebih menumpukan kepada pemantapan diri kita sebagai seorang muslim...insyaAllah..Ucapan terima kasih penulis rakamkan kpd teman2 yang sudi melawat blog penulis dan memberi komen2 yang bernas lagi membina..moge2 usaha kita mendapat redha Allah...

2 comments:

Anonymous said...

salam ...alhamdulillah!very2 nice entry!i like it~mg trus berjuang dlm penulisan ilmiah yg bermnfaat ni!mg dpt jd pedoman,panduan n iktibar ats stiap pe yg penulis cube smpaikn pd all muslims!insyallah!

pinkmuslimahdehearty'09

Anonymous said...

assalamualaikum...
mengikut keadaan skrg ni..ad je psangan y pair ngan psangan y tidak baik..cmne 2 ya akhi??
hrp dpt dtrangkan dlm post y lain..hehe...
ana bkn la membantah firman Allah,tp untuk meningkatkan ketaqwaan kpdNya...