ALLAH DIUTAMAKAN

AMAL DIPERTINGKATKAN

Peringatan….

Sebarang penulisan atau artikel di dalam blog ini tidak boleh dijadikan Rujukan Utama kerana penulis blog ini hanyalah insan biasa yang masih belajar mengenal erti hidup sebagai khalifah Allah..

Sebarang komen dan cadangan penambahbaikan sangat2 di alukan…Emailkan kepada marshall_niz@yahoo.com

:: Ayuh, sedarlah diri wahai REMAJA ISLAM !! ::

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang buat semua...

Alhamdulillah, sekali lagi penulis berjaya mencuri mase dan waktu untuk berkongsi sesuatu dengan teman-teman. Melihat kepada kondisi dan situasi REMAJA ISLAM pada masa kini, menjadi satu kerisauan kepada penulis untuk berdepan dengan mereka. Slogan-slogan seperti “ REMAJA WARISAN NEGARA, REMAJA PEMIMPIN BANGSA” hanyalah tinggal slogan sahaja. Berani penulis memberi jaminan jika sekiranya REMAJA ISLAM masa kini terus hanyut di buai nafsu, mustahillah segala slogan itu untuk direalisasikan. Kenapa penulis berpendapat seperti itu?? Apa sebenarnya KERISAUN yang penulis maksudkan??

Dalam satu siri kuliah Agama yang pernah penulis ikuti, ditimbulkan satu perumpamaan kepada REMAJA. Bila sebut sahaja REMAJA, lantas terlintas di benak fikiran kita BUDAYA LEPAK, REMPIT, GANSTERISM, COUPLE, ANAK LUAR NIKAH. Walaupon tidak merangkumi semua, ttp itulah yang di labelkan kepada REMAJA ISLAM hari ini.

Dunia mutakhir kini jelas menzahirkan mega cabaran yang melampau tidak kira dalam apa jue aspek kehidupan. Namun, sesuatu perkara yang paling jelas telah melanda umat Islam zaman kini, lebih2 lagi REMAJA ISLAM, dan TIDAK ramai yang mengetahui dan menyedarinya iaitu PERANG MINDA. Musuh-musuh Islam Laknatullahi `alaihim telah mula memasang strategi untuk menjatuhkan Islam menggunakan pengaruh minda telah pun bermula berkurun lamanya. Begitu besar peranan yang wajib dimainkan remaja Islam masa kini. Sedarkah anda wahai REMAJA ISLAM semua? Suke untuk penulis memetik kate2 seorang ketua paderi dunia tahun 1935, Zeumer, menyatakan:

"Tugas Kristianisasi bukanlah memasukkan orang Islam ke dalam Kristian tetapi cukup sekadar menjauhkan kehidupan mereka dari Tuhan mereka."

Ini adalah kata-kata seorang ketua paderi dunia tahun 1935 yang menyatakan kerisauannya apabila umat Islam berpegang teguh dengan al-Quran. Umat Islam zaman dahulu menjadi mapan dalam setiap aspek bersusurgalurkan pegangan yang teguh kepada al-Quran. Namun, dapatkah kita tafsirkan sikap umat Islam zaman kini?? Majoriti aktiviti REMAJA ISLAM dipenuhi dosa dan noda, tidak ubah seperti stail kehidupan orang Barat yang sentiasa bermandikan lautan kemaksiatan dan kemungkaran.




Para remaja atau muda-mudi kita adalah warisan Negara bagi masa hadapan. Kita adalah aset yang berharga agar Agama Islam tetap dihayati dan dipraktikkan oleh masyarakat Islam masa hadapan. Maka adalah penting bagi kita memastikan agar kita bersedia untuk membawa obor perjuangan kita pada masa hadapan. Kita mestilah menjadi orang-orang yang boleh diharapkan, bukan sahaja untuk membina masyarakat dan negara yang maju jaya, tetapi yang lebih penting adalah agar Islam akan terus menjadi panduan masyarakat kita.

Penulis tidak nafikan, kita sekarang sudah mempunyai contoh-contoh yang baik yang boleh kita ambil sebagai tauladan. Kita mempunyai segolongan REMAJA ISLAM yang boleh menjadi kebanggaan dan harapan masyarakat. Dan sekarang kita melihat semakin ramai REMAJA ISLAM yang berpelajaran tinggi mempunyai kesedaran dan penghayatan terhadap agama Islam. Mereka ingin mempraktikkan ISLAM dalam semua aspek kehidupan mereka. Ini harus dibanggakan dan disemai agar lebih ramai remaja dan golongan muda menjadikan Islam teras kehidupan mereka.

Akan tetapi masih ramai lagi di kalangan remaja kita yang terbawa-bawa dengan budaya yang bertentangan dengan nilai-nilai murni Islam. Inilah yang merisaukan penulis. Sebagai contoh, kita sering mendengar terdapat sebilangan REMAJA melahirkan anak luar nikah dan mencampakkan bayi di tempat pembuangan sampah, sementara sebahagian lagi menggugurkan kandungan mereka. Ini tidak termasuk REMAJA yang ketagih arak dan tanpa segan silu membuka aurat mereka. Malah ada yang lebih berani lagi. Mereka berdua-duaan dan berkelakuan tidak senonoh di khalayak ramai. Ini bertentangan dengan ajaran Islam. .

· Adakah ini yang kita inginkan dalam masyarakat REMAJA ISLAM?

· Adakah mereka ini yang diharapkan sebagai contoh khaira ummah atau sebaik-baik umat?

Jika kita singkap kembali sejarah kegemilangan Islam pada zaman dahulu, Kehidupan masyarakt dahulu gemilang bukan hanya kerana dianugerahi ilmu yang bergunung-gunung sahaja, bahkan yang lebih utama penulis rasekan ialah kekuatan DALAMAN yang tinggi pada yang Maha Esa dan beramal dengan ISLAM yang di anuti


Namun begitu, bagaimanakah hakikat masyarakat Islam zaman kini? Amat ramai golongan yang berjaya melepasi menara gading dengan cemerlang, tetapi tidak ramai yang membantu mencurahkan ilmu mereka kepada yang lain demi kemaslahatan masyarakat Islam. Walaubagaimanapun, golongan yang kurang berpendidikan pula tidak boleh hanya mengharap kepada golongan berpendidikan. Sebaliknya, mereka wajib membina kekuatan fikir mereka.

So sebagai penutup, berikut antara peranan yang wajib dimainkan oleh REMAJA ISLAM masa kini dalam menempuhi mega cabaran yang melanda gelanggang dunia keIslaman kini yang sempat penulis senaraikan :

· Penguasaan ilmu (fardhu `ain dan fardhu kifayah)

· Bina kekuatan fikir dengan membaca

· Kuasai bahasa al-Quran dan mentadabburnya (meneliti dan menghayati)

· Bina keharmonian dan kemurnian akhlak (tuturkata, adab pergaulan, pemakanan, pemakaian dan sebagainya)

· Sibukkan diri dengan gerakan-gerakan, persatuan-persatuan Islam

· Kembali cintakan ibadah

· Dampingi golongan alim

· Jernihkan aqidah dari perkara khurafat

Segala nasihat mahupun teguran terdaya dilakukan, namun ikhtiar dan mujahadah dalam melaksanakannya adalah bergantung kepada sejauh mana kesedaran kita dalam memainkan peranan sebagai REMAJ ISLAM. Muhasabahlah… kajilah semula amalan kita terdahulu. Adakah kita pernah menyumbang kepada kebangkitan Islami? Seraplah kembali ilmu di sekeliling selagi masih bersinar untuk dipusatkan di sistem pemusatan idea untuk diterjemahkan. Dengan itu, berlakulah suatu aliran pemusingan minda dalam diri seorang REMAJA ISLAM untuk menyumbangkan sumbangan yang amat berguna dalam pembangunan kegemilangan Islam.

Berubahlah demi menyelamatkan generasi umat ISLAM selepas kita kerana agenda yahudi laknatullah itu bukan untuk generasi pada hari ini sahaja tetapi untuk generasi mendatang sehingga ISLAM terhapus barulah mereka akan berhenti menyebarkan dakyah-dakyah yang menyesatkan umat ISLAM. Tiada siapa yang mampu mengubah pendirian hati kita, hanya diri sendiri sahaja yang mampu melakukannya, bukakan hati kita lembutkan dan dekatkan dengan ALLAH S.W.T selalu agar dilindungi dan dirahmati sentiasa. Bersamalah gagasan perjuangan ISLAM dalam merealisasikan impian sebuah NEGARA ISLAM yang syumu.

0 comments: