ALLAH DIUTAMAKAN

AMAL DIPERTINGKATKAN

Peringatan….

Sebarang penulisan atau artikel di dalam blog ini tidak boleh dijadikan Rujukan Utama kerana penulis blog ini hanyalah insan biasa yang masih belajar mengenal erti hidup sebagai khalifah Allah..

Sebarang komen dan cadangan penambahbaikan sangat2 di alukan…Emailkan kepada marshall_niz@yahoo.com

:: Kondisi dan situasi dalam transisi seorang REMAJA ::

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang buat semua...

Alhamdulillah..akhirnya waktu yang di tunggu2 oleh penulis telah tiba, Hujung minggu yg best!! :) Ade ape dengan ujung minggu kali nie? knapa penulis ternanti sangat2? :) Pertamanya, penulis ingin rehatkan minda dan badan penulis selepas satu minggu posting ENT..huu..memang penat.. dan yang keduanya, penulis ingin update blog penulis :) rindu sgt rasenya klu x update blog nie..Hm, klu sebelum ini penulis pernah membawakan tema "CINTA" selama satu bulan, insyaAllah untuk bulan ini ( Disember) penulis ingin membawa tema "REMAJA, PEMUDA, dan MAHASISWA ". Kenapa penulis memilih tema ini ? Terang lagi bersuluh kerana, ketiga2 patah perkataan tersebut ada kaitan dengan diri penulis dan juga teman2 semua.. :)


Apa sebenarnya maksud REMAJA??.. Dalam satu majalah yang pernah penulis baca, di jelaskan erti REMAJA ini. REMAJA ialah "Satu kelompok manusia yang sedang melalui proses transisi. Apa yang di maksudkan dengan proses transisi ini?? Ia adalah suatu keadaan yang mana berada di antara alam kanak2, yang telah kita lalui dan alam dewasa, yang bakal kita tempuhi ( jika dikurniakan umur yang panjang). Penulis yakin dan sangat percaya, kebanyakan manusia inginkan zaman remaja yang lama. Jikalau berada di alam kanak2, nescaya mereka berdoa spya di percepatkan usia mereka untuk memasuki alam remaja, dan jikalau berada di alam dewasa, mereka tidak ingin di gelar dewasa.Jadi, apa yang istimewanya dengan alam REMAJA ini??. Pandangan penulis, istimewanya REMAJA ini ialah kerana di alam ini lah kita akan mencari identiti kita yang sebenarnya. Disinilah berlakunya pelbagai perubahan dalam diri, baik dari segi pergaulan, pemakaian, personaliti dan mahupun pemikiran kita.Di waktu ini jugalah kita berusaha untuk mencapai cita-cita dan matlamat hidup kita. Dan akhirnya kita akan mengenal siapakah sebenarnya diri kita ini. Adakah hanya sekadar remaja biasa yang hanya memenuhi rutin harian manusia ataupon sebaliknya. .


Tetapi, pada masa inilah, tatkala sedang mencari identiti kita yang sebenar, penulis,teman2 dan semua remaja lain akan berdepan dengan pelbagai situasi dan kondisi samada suka, duka, berjaya, gagal, sayang atau benci. Sebab itulah di katekan juga bahawa alam REMAJA ini adalah satu transisi yang tidak stabil,sentiasa berlaku perubahan dalaman mahupun luaran. DI waktu inilah pergolakan akal, jiwa, emosi dan nafsu mengambil tempat di medan pertaruhan. Seorang pemikir barat, Stanley Hall pernah menyebut bahawa di zaman remaja inilah mereka menghadapi cabaran, perubahan emosi, tekanan baru, fizikal dan intelektual. Memang tidak dapat di sangkal dan di nafikan lagi dan penulis juga yakin bahawa teman2 semua setuju dengan pendapat penulis ini kerana semua keadaan seperti yang di nyatakan di atas kebanyakannya telah kita lalui dalam mencari identiti kita yang sebenarnya.

Jadi, untuk berdepan dengan perubahan yang sentiasa berlaku di alam remaja ini, kita hendaklah sentiasa bersedia dari semua aspek kehidupan. Dan yang paling penting penulis rasekan ialah hendaklah mempunyai JATI DIRI atau IKATAN yang kuat terhadap pegangan AGAMA kita supaya bila datangnya perubahan dalam diri, kita tidak bergoyah dan kalut. Kita tidak mampu untuk mengawal perubahan dunia yang berlaku kerana itu di luar kawalan kita kerana seperti yang kita lihat, dunia sentiasa berubah. Mahu tidak mahu kita juga haruslah berubah seiringan dengan perubahan dunia supaya tidak ketinggalan. Di alam remaja inilah kita akan diuji dengan pelbagai bentuk ujian dan rintangan..Adakalanya uijian itu berpihak pada kita dan ada kalanya ujian itu tidak menyebelahi kita.




"Kita tidak mampu untuk mengawal arah angin jika kita menjadi nakhoda pelayaran, tetapi kita mampu untuk mengawal kemudi pelayaran kita" .

Ia,walaupon kita tidak boleh menentukan takdir hidup kita kerana itu adalah Qada' dan Qadar Allah, ttp kita di beri kuasa oleh Allah untuk mentadbir dan menguruskan diri kita. Itulah yang di katakan sebagai KHALIFAH ataupon PEMIMPIN yang di beri kuasa untk mengurus dan mentadbir. Justeru sebagai penutup untuk entry yang pertama bertemakan " REMAJA, PEMUDA dan MAHASISWA " ini, marilah wahai remaja semua untuk kita sama2 membina IKATAN AGAMA yang kuat supaya mampu untuk kita berdepan dengan segala macam rintangan yang datang demi menjadi seorang REMAJA MUSLIM yang mencapai cita-citanya di dunia dan seterusnya cita-cita di akhirat kelak. InsyaAllah...

0 comments: