ALLAH DIUTAMAKAN

AMAL DIPERTINGKATKAN

Peringatan….

Sebarang penulisan atau artikel di dalam blog ini tidak boleh dijadikan Rujukan Utama kerana penulis blog ini hanyalah insan biasa yang masih belajar mengenal erti hidup sebagai khalifah Allah..

Sebarang komen dan cadangan penambahbaikan sangat2 di alukan…Emailkan kepada marshall_niz@yahoo.com

:: BERJABAT TANGAN DENGAN TUAN GURU ::

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang buat semua.....

Alhamdulillah, sekali lagi, sewaktu penulis berada di kampung baru-baru ini, penulis diberi peluang oleh Allah untuk bersalam dan mencium tangan seorang Pemimpin Gerakan Islam yang penulis hormati dan kagumi, yang menjadi idola penulis setelah bergelar Ahli Gerakan Islam iaitu Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, seorang Ulama moden merangkap Presiden Parti Islam SeMalaysia (PAS).


Seperti yang penulis pernah war-warkan pada salah satu entry penulis tahun lepas, jika sebelum penulis berhijrah ke KL ini, hampir tiap-tiap minggu penulis berpeluang berjumpa dengan Beliau kerana menghadiri siri Kuliah Mingguan beliau yang diadakan pada tiap-tiap pagi Jumaat di Masjid Rusila, namun setelah hampir 4 tahun penulis berada di KL ini, amatlah jarang sekali penulis dapat berjumpa dengan Beliau.

Pada 1 April 2010 yang lepas, penulis selamat sampai ke kampung halaman penulis. Keesokan harinya, iaitu hari Jumaat, jikalau mengikut perancangan asal, kami sekeluarga sepatutnya berlepas ke Kuantan untuk " Family Hours :) " , tetapi plan tersebut terpaksa di batalkan oleh sebab2 tertentu. Hikmah pembatalan plan tersebut inilah yang memberi peluang kepada penulis untuk bertemu dengan Tuan Guru Presiden. Dengan ketentuan Allah, pada pagi Jumaat itu, kami sekeluarga terus menuju ke Masjid Rusila untuk mendengar Siri Kuliah Mingguan Beliau. Berani penulis katakan bahawa ini juga merupakan salah satu rutin mingguan kami sekeluarga jikalau tiada apa2 yang menghalang kami untuk menghadiri Kuliah Mingguan Tuan Guru Presiden. Alhamdulillah, betapa seronoknya penulis di saat dan ketika itu. Mungkin sudah lame hati penulis tidak di sajikan dengan santapan rohani seperti ini.


Mane buktinya penulis bersalam dengan Tuan Guru? hehe..sebenarnya, penulis tidak berpeluang pon untuk bersalam dengan Tuan Guru setelah selesai kuliah beliau. Ye lah, mane tidaknya, dah la ramai manusia, lgpon tidak pernah lagi penulis sempat bersalam dengan Tuan Guru setelah selesai kuliah hari Jumaat nie. Habis tu...bila pulak penulis dapat bersalam dengan Tuan Guru?..sabar-sabar..jom sambung lagi cerita penulis pada hari Jumaat yang Mulia ini.. :)

Pada awalnya, ingin penulis Solat Jumaat di Masjid Rusila sebab memang lama sangat dah penulis tidak mendengar Khutbah Jumaat yang di sampaikan oleh Tuan Guru, apatah lagi Ceramah Umum Beliau. Tetapi, di sebabkan penulis agak leka menonton Movie sebelum pergi Solat Jumaat, hehe :) akhirnya, hasrat penulis tidak kesampaian.

Penulis dan abang penulis hanya Solat Jumaat di Masjid Kampung penulis sahaja. Tetapi, alangkah terkejut dan terkedunya penulis apabila sampai sahaja di Masjid, penulis terpandang Pajero bernombor pendaftaran(no plate) PAS 12. Memang sah, inilah kenderan Pacuan 4 roda yang dipandu oleh Tuan Guru Presiden. Tidak dapat penulis gambarkan betapa syukurnya perasaan penulis pada ketika itu tetapi agak sangsi juga kerana belum lagi mendengar Khutbah yang di sampaikan. Ye la, mana lah tau kot2 Orang lain yang datang, tapi meminjam kenderaan Tuan Presiden.



Akhirnya, apabila mendengar dan melihat sendiri Khatib yang menyampaikan Khutbah pada waktu itu ialah Tuan Guru Presiden, terjawab sudah persoalan penulis tadi. Alhamdulillah, syukur pada Allah kerana telah memberi peluang kepada penulis untuk mendengar Khutbah yang di sampaikan oleh Tuan Guru Presiden. Setelah selesai mengerjakan Solat Jumaat, tibalah waktu yang ditunggu-tunggu oleh semua Jemaah yang hadir pada hari itu iaitu BERSALAM dengan Seorang Pemimpin Gerakan Islam yang terkenal seantero Dunia Islam, teremasuklah penulis. Jadi, dapatlah penulis bersalam dan mencium tangan Tuan Guru Presiden sebelum pulang ke rumah. Itulah Al kisahnya... :) Best x? hehe...


Sebelum penulis mengakhiri entry pada kali ini,atas pertanyaan salah seorang sahabat penulis, suka untuk penulis memperkenalkan kepada teman2 semua salah seorang Ustaz yang yang memang terkenal di Negeri-negeri Pantai Timur ( TRG-KELATE-PHG) iaitu Ustaz Azhar Idrus. Siapakah Beliau?Ringkas penulis ceritakan, buat pengetahun teman2, Ustaz Azhar idrus ini merupakan seorang pendakwah Bebas setelah tamat belajar di Mesir. Sekarang nie, Beliau aktif dalam menyampaikan kuliah2 Agama, khususnya berkaitan dengan hukum-hakam Islam, terutamanya di Neger-negeri Pantai timur kerana Loghat yang digunakan adalah Loghat Negeri penulis iaitu loghat Terengganu.

Jujur penulis katakan, Penulis banyak mempelajari hukum-hakam tentang Agama dan persoalan-persoalan yang sering kali timbul dalam permasalahan Umat pada masa kini. Jikalau penulis tidak berkesempatan untuk menghadiri mana2 kuliah agama yang di anjurkan oleh surau-surau atau masjid-masjid sekitar PPUKM ini, Kuliah Beliaulah memenuhi waktu2 lapang penulis. Memang best giler kerana pengisian yang dibawa olehnya begitu santai malah mudah untuk difahami di tambah pulak dengan lawak2 yang mencuit hati..hehe...

Masalahnya ialah, memang sukar dah payah untuk penulis menghadiri Kuliah Bulanan Ustaz Azhar. Maklumlah, hanya sebulan sekali sahaja Beliau akan hadir ke Masjid Kmpg penulis, klu kene timing yang btol, dapatlah penulis berjumpa dengannya. Utaz Azhar memang kelakar abis. Buktinya teman2 boleh play video yang penulis upload kat blog penulis atas tu. Pada asalnya penulis ingin letakkan bersama2 entry ini, ttp entah apa masalah, penulis tidak dapat upload video dalam entry ini.Mungkin kene sabotaj kot..haha

Tp mungkin satu masalah yang timbul ialah ade teman2 yang tidak faham tentang pengisiian kuliahnya sebab seperti yang penulis bagitau, loghat yang digunakan ialah loghat Terengganu.. So, solusi utk masalah tu, teman2 bolehlah belajar ngan penulis untuk memahami Bahasa Unik Terengganu ini..hehe...Semoga beroleh manfaat bersama..Sekadar untuk berkongsi. Selebihnya, teman2 boleh dengar kat U-TUBE...taip je Ustaz Azhar Idrus.ok? Selamat Mendengar.... :)


0 comments: