ALLAH DIUTAMAKAN

AMAL DIPERTINGKATKAN



Peringatan….

Sebarang penulisan atau artikel di dalam blog ini tidak boleh dijadikan Rujukan Utama kerana penulis blog ini hanyalah insan biasa yang masih belajar mengenal erti hidup sebagai khalifah Allah..

Sebarang komen dan cadangan penambahbaikan sangat2 di alukan…Emailkan kepada marshall_niz@yahoo.com

:: CINTA DAN TEMAN BARU KAMI ::

بسم الله الرحمن الرحيم
Salam sayang buat semua....

"Dialah yang telah menurunkan ketenangan dalam hati orang-orang mu'min supaya keimanan bertambah di samping keimanan yang telah ada. Dan kepunyaan Allah lah tentera langit dan bumi dan adalah Allah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana."
Al-Fath : 4

" Cam best jer bela ikan dalam akuarium nie ", kate penulis sebaik sahaja melangkah masuk ke umah Ehsan, Amir dan Hanz. Melihat kepada kecomelan dan ke'cute'tan ikan2 yang berada dalam akuarium mereka menyebabkan secara tiba-tiba penulis Jatuh Hati untuk memiliki juga sebuah akuarium dan ikan-ikan yang cantik dalam umah penulis. Mungkin ramai yang tidak mempercayai jika secara jujurnya penulis katakan bahawa, di saat dan ketika itulah Minat @ Hobi baru penulis mula mekar, hehe :) Serius, memang sebelum ini tiada langsung perasaan, apatah lagi terlintas dalam fikiran penulis untuk membela ikan walaupon di rumah penulis sendiri( kat Ktrg la) telah mempunyai akuarium dan kolam ikan kepunyaan abang penulis sendiri, tetapi Allah itu hebat kan?

Itulah serba ringkas bagaimana secara tiba-tiba penulis boleh" Join the Club Bela ikan "( bak kate seorang sahabt penulis) hehe..Jadi, keesokan harinya( semalam) , sebaik sahaja pulang dari menghadiri Papisma Youth Convention 2010, penulis bersama-sama sahabat2 kesayangan dan seperjuangan iaitu Wan, Hadi dan Gpang terus menuju ke Pudu (berdekatan ngan Balai Bomba), tempat dimana penulis difahamkan ada menjual Akuarium dan ikan2 comel. Kepada teman2 yang nak pergi, tempat nie bukan la kedai ikan pon, ttp lebih kepada pasar ikan sebab mereka jual kat tepi2 jalan jer.Memang banyak giler pilihan yang ade..murah pulak tu..hehe :)

Ha, kat bawah nie gambar2 kami semasa di tempat kami beli Akuarium dan ikan2 kami kat Pudu tu...Jom layann.....


" Ai, orang dok sibuk pilih ikan, die sempat lagi posing utk bergambar?? "


" Kurang ckit la bang...kami student lagi, lgpon nie 1st time nak bele ikan nie..seringgit je la erk? bley la..klu x, kami x beli..."


" Bang, mane satu Jantan dan betina nie? kami nak yg due-due ade, nanti dpt tambah zuriat2 yang sihat :) "

" Hadi, tangkap yang besar ckit...yang betina tu ambik yang cantik2 ckit, baru la jantan senang nak datang :) "

Alhamdulillah, setelah hampir 1 jam kami ber " Shopping" kat cini, inilah hasilnya...Berat tau Akuarium kami tu. :)

Next, gambar kat umah KTDI pulak....nak tau rupa sebenar Akuarium kami? Jom layannn......

Ha, inilah Akuarium Kami( penulis + Hadi), cantik kan? Harganya murah je.. RM 70.00, siap dengan pum, filter, lampu..kire satu set la.x perlu la lagi penulis nak cari alat2 tu...Lebarnya lebih kurang satu hasta dan tinggi pon lebih kurang satu hasta..kire beso la jgk...hehe

Nie pandangan dari atas. Akuarium kami nie Kaca-based. So, sliding door kat atas pon kaca jugak. Yang uniknya, memang die dah seperate awal2, tempat letak lampu, tempat filter air.kire cantek la :) hehe..

So, inilah rupa Akuarium kami setelah ikan-ikan comel kami di masukkan ke dalam..Wah, memang cantek la...hahaha :) Ha, klu teman2 nak tau, sebanyak 25 ekor kesemuanya ikan2 dalam akuarium kami nie yang terdiri daripada 4 jenis, iaitu Garpy, Neon, DBKL, ngan satu lagi nie mmg penulis x tau jenis ape.. x sempat nak tnyer tuan kedai..sorie :)


Nampak x jambatan gantung kami tu? hehe...Itulah beberapa accessori Akuarium kami..Batu warna-warni tu... :)


Itulah CINTA dan TEMAN BARU KAMI..hehe :) Salah seorang Akak seperjuangan penulis, mungkin ade sahabt2 penulis yang knal iaitu akak b pernak bgtau kat penulis, bela ikan nie bagus sebab ikan2 nie akan menghalang daripada bende2 yang "tak baik" masuk umah kite sb ikan2 nie hidup..Allahua'lam...

Ok lah, Kami ( penulis + hadi ) berharap agar dengan kehadiran 'teman-teman' baru kat umah nie dapat menaikkan semangat kami untuk Stduy Hard and Smart lagi dan yang paling penting dapat menjadikan kami terus mendekatkan diri kepadaNya dengan menghayati Kebesaran Makhluk2 ciptaanNya :) InsyaAllah...Kami alu-alukan kepada mane2 teman2 yang mahu melawat umah dan ikan2 kami..haha :)


"Dan Allah jadikan bagi kamu padanya (bumi)
sebagai lapangan kehidupan."
Al-A'raf : 10

" BERBAKTI SELAGI MAMPU "

6 comments:

rosatikahahmad said...

nice..nice..
welcome to da club!!
harap ikan2 korang hidup sihat..
seronok dapat kongsi minat dan pengalaman dgn org baru ni..hihi
:)

redsugarpaper said...

tau la sonok..eja la mampu betul2..masih cemburu nih...

saif al nidham said...

haha...sudah di edit :)
Sabar la ye cik timah,hehe...:)
Nie ikhlas nie, nt jgn la malu2 bg nasihat n tunjuk ajar dari kamu berdue yer....maklum la, baru nk bertatih dlm hobi baru nie,, :)

rosatikahahmad said...

dia excited sgt tu timah..
layan kan aje..haha
seme ilmu jage ikan yg aku ada,,seme dh turun kt ko gym..
wish u all the best!!

Nurul.Liyana said...

smoga ikan2 itu xterbiar n terus sihat...teruskn komitmen jg ikan tue, jgn separuh jln jer...hehe...
btw, bknyer ikan korang bela...moga bertambah2 zuriat dia...lagi nice klu letak pokok hidup cma nti korang kna rjin nk menyalin air je la =)

saif al nidham said...

baru je beli poko idop td..hehe :)