ALLAH DIUTAMAKAN

AMAL DIPERTINGKATKAN

Peringatan….

Sebarang penulisan atau artikel di dalam blog ini tidak boleh dijadikan Rujukan Utama kerana penulis blog ini hanyalah insan biasa yang masih belajar mengenal erti hidup sebagai khalifah Allah..

Sebarang komen dan cadangan penambahbaikan sangat2 di alukan…Emailkan kepada marshall_niz@yahoo.com

:: SELAMAT PENGANTIN BARU EHSAN & JEDA ::

بسم الله الرحمن الرحيم


Salam sayang buat semua...


"Jangan tunggu lama-lama, nanti lama-lama, ia diambil orang." Begitulah, antara lain, senikata lagu "Jangan Tunggu Lama-lama" nyanyian kumpulan Alleycats yang popular pada tahun 80an suatu ketika dahulu. Lagu ini menasihatkan para lelaki yang sudah mempunyai kekasih supaya cepat-cepat berkahwin agar kekasihnya itu tidak jatuh ke tangan orang lain. Dalam Islam, perkahwinan perlu dicepatkan bukan kerana bimbang kekasih jatuh ke tangan orang lain, tetapi kerana itulah yang dituntut oleh agama kerana dipercayai perkahwinan dapat menjauhkan manusia dari maksiat. Tetapi ini terjatuh hukumnya hanya kepada orang-orang tertentu sahaja...adakah penulis pon termasuk dalam golongan itu?? Allahua'lam :) heehe....

Sesuai dengan tajuknya, jadi Entry pada kali ini penulis tujukan khas kepada sahabat penulis iaitu ZAIDATUL AKMAL BT OTHMAN dan bakal suaminya tersayang, EHSAN SYUKRI B ZAININ yang bakal diijabkabulkan secara sah pada hari Sabtu ini, 17 Jamadil Awal bersamaan 1 Mei 2010. Wah, seronoknya hati penulis bila dapat tahu sahabat penulis ini akhirnya bernekad untuk bersama sehidup semati sebagai PASANGAN SUAMI-ISTERI yang sah. Secara peribadinya, penulis respect giler ar kat korang berdua kerana mengambil satu keputusan yang jauh lebih berani daripada penulis untuk BERKAHWIN sewaktu belajar. Mungkin inilah sunnatullah yang telah ditetapkan untuk anda berdua. Tahniah buat kalian :)


Dalam Islam, Perkahwinan adalah suatu ibadat dan sunnah Rasulullah s.a.w. yang merupakan perlaksanaan terhadap tuntutan fitrah manusia.Orang yang berkahwin akan dapat mengatur suatu kehidupan yang baik, sempurna, dan penuh bertanggungjawab. Sebab itulah penulis respact terhadap anda berdua kerana penulis yakin, kalian berdua sudah memahami apakah yang bakal menanti anda bila bergelar SUAMI-ISTERI nanti dan penulis tidak berhasrat untuk mengupasnya.

Perkahwinan juga merupakan suatu sunnah Rasulullah s.a.w bagi meneruskan dakwahnya mengatasi masalah sosial dalam masyarakat, mewujudkan perpaduan di kalangan umat Islam untuk melahirkan generasi yang soleh dan solehah. Penulis yakin anda mampu melahirkan Generasi tersebut.. Amin..

Sabda Nabi S.A.W :

“Barangsiapa tidak menyukai sunnahku, ia bukan dari aku (yakni bukan dari umatku). Berkahwin adalah sunnah kerana itu siapa yang mengasihiku hendaklah ia melaksanakan sunnahku.” (Riwayat Ahmad bin Hanbal)

Allah S.W.T menjadikan manusia dengan fitrahnya yang ingin hidup berpasang-pasangan, berkasih-sayang, bahagia, dan dapat memenuhi tuntutan syahwatnya melalui cara yang halal. Fitrah tersebut dapat dilaksanakan melalui ikatan perkahwinan yang sahKejadian berpasangan juga sebagai saluran untuk meneruskan keturunan manusia. Allah S.WT. berfirman:

'Wahai manusia bertakwalah kepada Tuhan kamu yang menjadikan kamu semua dari jiwa yang satu dan dijadikan daripadanya pasangannya dan berkembang daripada keduanya banyak lelaki dan perempuan... ' (An-Nisa':1)

Firman Allah S.W.T.

'Maha suci Allah yang menjadikan kejadian semua berpasangan dari sesuatu yang tumbuh di bumi, dari mereka (manusia) dan dari sesuatu yang mereka tiada mengetahui.' (Yaasin: 36)

Baginda menegaskan lagi..

“Seorang hamba Allah yang telah beristeri ia telah melengkapkan separuh agamanya, dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah untuk memenuhi kekosongan sebahagian lagi.” (Riwayat al Baihaqi)

‘Abdullah ibni ‘Abbas pernah mengatakan

“Hendaklah kamu beristeri, kerana sehari hidup beristeri lebih baik daripada seribu tahun beribadah.”

Dan dalam keadaan sakit yang tenat ‘Abdullah ibni Mas’ud berkata

“Kahwinilah aku, kerana aku tidak ingin menghadap Allah dalam keadaan membujang.”

Ingatlah Rasulullah SAW juga telah bersabda

“Hendaklah kamu berkahwin agar dapat melahirkan keturunan. Pada hari kiamat kelak aku berbangga jika kamu menjadi umat yang banyak daripada umat-umat yang lain.” (Riwayat al Baihaqi)

Tetapi sebelum itu,usah terpedaya dengan nafsu dunia kerana Rasulullah bersabda

Seorang wanita dikahwini kerana empat perkara: kerana hartanya, kerana kecantikkannya, kerana kebaikan akhlaknya dan kerana agamanya. Kahwinilah dengan wanita yang baik penghayatan agamanya, engkau akan mendapat ketenteraman.”


Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud,

"Takutlah kepada Allah, di dalam memimpin isteri-isterimu, kerana sesungguhnya mereka adalah amanah yang ada disampingmu, barangsiapa tidak memerintahkan agar isterinya mengerjakan solat, dan mengerjakan agama kepadanya, maka ia telah berkianat kepada Allah dan Rasul-Nya."

Jadi, itulah secara ringkas dalil2 dan hadith2 berkenaan dengan perkahwinan ini. Suka untuk penulis mengambil kesempatan ini untuk berkongsi dengan teman2 semua berkenaan dengan HUKUM BERKAHWIN kerana sejak akhir2 ini, ramai yang seronok bila berbicara mengenai BAITUL MUSLIM, termasuk la penulis sendiri :) hehe..jom layann...
  • Wajib kepada orang yang mempunyai nafsu yang kuat sehingga boleh menjatuhkan ke lembah maksiat (zina dan sebagainya) sedangkan ia seorang yang mampu.disini mampu bermaksud ia mampu membayar mahar(mas berkahminan/dower) dan mampu nafkah kepad bakal isterinya. Dalam permasalahan ini boleh didahulukan perkahwinan dari naik haji kerana gusar penzinaan akan berlaku, tetapi jika dapat dikawal nafsu, maka ibadat haji yang wajib perlu didahulukan kerana beliau seorang yang berkemampuan dalam segala aspek.
  • Sunat kepada orang yang mampu tetapi dapat mengawal nafsunya.
  • Harus kepada orang yang tidak ada padanya galakan dan bantahan untuk berkahwin dan ini merupakan hukum asal perkahwinan
  • Makruh kepada orang yang tidak berkemampuan dari segi nafkah batin dan lahir tetapi sekadar tidak memberi kemudaratan kepada isteri, samaada ia kaya atai tiada nafsu yang kuat
  • Haram kepada orang yang tidak berkempuan untuk memberi nafkah batin dan lahir dan ia sendiri tidak berkuasa (lemah), tidak punya keinginan berkahwin serta akan menganiaya isteri jika dia berkahwin.
Ha, itulah antara hukum nya..so, pandai-pandailah teman2 masukkan diri teman2 kat mane sapatutnya anda berada..Penulis? rasenye SUNAT kot, xde la sampai WAJIB lagi...hehe... :) So, kepada EHSAN dan JEDA, semoga anda berbahagai hingga ke anak cucu. Moge2 Perkahwinan ini mampu menjadi wasilah untuk kalian berdue agar terus bersama Gerakan Islam Memimpin Perubahan. Last but not least, terimalah Doa dari penulis :

Ya Allah,
Kekadang terasa belaian cinta-Mu
Bersama kurnia sekalung hidayah... See More
Tapi kekadang terasa bahang murka-Mu
Seiring patahnya sebuah mujahadah
kamu berdua…

Ya Allah,
Walau apa pun kami masih terus di sini …
Mengemis di tepian janji-Mu yang pasti
Di sini kami masih mendamba cinta
Kerna yakin cinta-Mu tak pernah sirna…
selama-lamanya!
… buat kamu berdua

Kau dekat terlalu
tanpa senyum
tanpa suara
namun cinta-MU ketara jua!
Dalam doa…
kamu berdua!


" BERBAKTI SELAGI MAMPU "

2 comments:

Anonymous said...

slm
r u sure alleycat???jgn tunggu lm2...
e2 ramli sarip la..ms zmn2 sweet charity

saif al nidham said...

hm???
erk....i thought it was alletcat..
:) hehe...