ALLAH DIUTAMAKAN

AMAL DIPERTINGKATKAN

Peringatan….

Sebarang penulisan atau artikel di dalam blog ini tidak boleh dijadikan Rujukan Utama kerana penulis blog ini hanyalah insan biasa yang masih belajar mengenal erti hidup sebagai khalifah Allah..

Sebarang komen dan cadangan penambahbaikan sangat2 di alukan…Emailkan kepada marshall_niz@yahoo.com

Yea Yea, balik kampung....



EPi OLiDaYs 2 AlL mY fREnZ AnD aLsO 2 mY sElF

Waa...cepatnya masa berlalu

Masihkah kita igt lagi akan gambar ini? comfirm korang semua igt lagi kan? :) Termasuklah aku sebab aku rase akulah orang yang paling bergaya pada saat dan ketika itu.. :) nasib baik x der pertandingan "King of the night" ,klu x,pastinya akulah yang akan menang..haha... Klu x silap aku,waktu ini kita 1st year kan? masih muda lagi dalam arena ataupon dunia perubatan..Kegembiraan dapat mengikuti pengajian Perubatan di UKM masih lagi terasa.. :)

Tetapi, sekarang, insyaAllah tinggal lagi satu tahun untuk menamatkan pengajian sebelum mendapat status 'Dr.' Perasan x sahabat2 semua?? Begitu cepat masa berlalu..pejam celik,sedar x sedar.kita sudah berada di Tahun 4. Ya,betul. Ini memang kenyataan yang harus kita terima. Sudah 4 tahun kita lalui dunia Perubatan ini. Dan sekarang, kita baru sahaja menamatkan posting yang pertama di tahun 4. Selamat bercuti aku ucapakan kepada semua.Manfaatkan cuti anda dengan perkara2 yg berfaedah :)


So, entry pada kali aku nak berkongsi sedikit ttg MASE :) . Seorang tokoh Mujahid pada abad ke-20, As-Syahid Hassan Al-Banna pernah mengungkapkan "MASA ITU KEHIDUPAN". Iya,memang betul. Masa lah yang membolehkan kita melakukan semua perkara di dunia ini. Ada jugak satu pepatah yang menyebut "MASA ITU EMAS". Tp aku agak kurang bersetuju dengan ungkapan ini sebab emas boley dibeli, ttp kehidupan yang telah berlalu tidak akan diperolehi walaupon kita gadaikan seluruh kekayaan yang kita ada. Tp aku bersetuju jika Kehidupan itu diibarat sesuatu yang berharga,yang perlu kita jaga seperti menjaga emas.

Aku selalu berangan agar aku dapat kembali ke zaman kanak-kanak supaya aku dpat manfaatkan setiap peluang dan kesempatan yang ada dengan sebaik-baiknya. Tetapi malangnya semua itu mustahil utk berlaku..Seorang hukamak ade menyebut 'umur yang panjang janganlah dipendekkan dengan tidur'. Bayangkan sehari kita tidur 12 jam, jika kita hidup hingga berusia 60 tahun jadi 30 tahun daripadanya kita telah habiskan dengan tidur. Alangkah ruginya....kehidupan di dunia sementara ini yang sepatutnya kita jadikan medan untuk mencari bekalan untuk kehidupan Akhirat yang kekal abadi terabai begitu saja.




Jom kita dengar apa kata Yusuf al Qaradawi mengenai masa. "Sesungguhnya masa itu berlalu begitu pantas walaupun pada saat-saat bahagia kita rasakan seolah-olahnya masa begitu pantas tetapi ketika saat-saat kesedihan masa seolah-olahnya begitu lambat berlalu, pada hakikatnya masa itu terlalu pantas seperti awan yang berlalu" Alangkah ruginya mereka yang mensia-siakan tempoh kehidupan yang seketika ini sedang mereka akan menanggung akibat yang kekal abadi di Akhirat nanti. Bayangkanlah satu hari di Akhirat adalah seperti 100 tahun di dunia. Sanggupkah kita menempuh azab Neraka Allah walau sesaat? YA Allah,jauhkan kami daripada azab api nerakaMU..


Secara peribadi, aku merasakan masa terlalu berharga untuk dibiarkan begitu saja. Mungkin kerana hampir 22 tahun aku hidup tanpa bimbingan Iman hingga terlalu banyak yang perlu aku qadho. Tetapi ini bukanlah persoalannya kerana semua daripada kita akan masuk ke syurga kerana Rahmat Allah bukan kerana banyaknya amalan kita, kerana kita tidak akan mungkin dapat membalas segala nikmat yang dikurniakan Allah hatta sebiji mata pun. Lama atau sekejap tidak menentukan kita akan jadi ahli neraka atau ahli syurga tetapi setakatmana kita telah benar-benar memanfaatkan masa yang kita ada untuk membuktikan kecintaan dan pengharapan kita pada Allah dan KeredhaanNya.

Seorang penyair Arab berkata melalui puisinya "Alaita as Syabab ya'uudul An - Alangkah baiknya kalau hari muda itu datang semula hari ini". Ketika itu dia sudah terlalu tua. Memang inilah fitrahnya manusia, kita sering menangisi masa silam yang suram, namun hari-hari yang sedang kita lalui tidak juga kita hiasi dengan amalan yang akan menjadi bekalan untuk hari esok.

Sebenarnya kehidupan kita hanya ada beberapa hari sahaja. Semalam - ianya terlalu berlalu pergi tidak ada apa-apa yang boleh kita lakukan melainkan penyesalan dan mengambil sebanyak mungkin pengajaran daripadanya. Esok - semuanya belum pasti, kita hanya mampu merancang tetapi Allah yang menentukan. Hari ini - yang sedang kita hadapi dan merupakan peluang dan kesempatan untuk kita memanfaatkan sebaiknya. Dan khazanah-khazanah untuk kita bina hari esok yang cemerlang berada di tangan kita hari ini iaitu peluang dan kesempatan untuk kita rebut sebaik mungkin. Sekiranya kita mengabaikan peluang dan kesempatan yang ada ini maka kita akan menjadi manusia yang bankrup di esok hari, yang lebih malang lagi kita tidak ada apa-apa untuk hari pertemuan kita dengan Allah SWT. 'Apa-apa' yang dapat menyelamatkan kita dari Azab Allah yang maha pedih.

Ayuh sahabat2 semua, kita mamfaatkan kehidupan yang berlalu.Isikanlah ruang waktu usia kita dengan sebaik-baiknya.Moge Kehidupan Dunia kita menjadi saham dan bekalan kita utk menuju kehidupan Akhirat yang kekal abadi..

Transformers : Revenge of the fallen


Ade ape ngan Transformers??...

Jikalau dahulukalanya, cter ini hanya popoular di kalangan kanak2 sahaja,ttp dewasa ini ia telah menjadi ikutan malahan sebutan semua golongan masyarakat..Mungkin anda mempunyai jawapan kepada soalan2 yang aku lontarkan berdasarkan pengalaman menonton episod yg pertama. Secara jujurnya aku pon bley di golongkan dalam golongan yg ala-ala addicted jgk kpd cter Transformers nie..hehe...x tau la naper,tp berdasarkan jalan cternya sedikit sebanyak mengajar aku erti hidup :)



Walaupon secara keseluruhan jalan citernya agak menguji iman kita,namun apa yang aku bley kongsi pada entry kali ini ialah berkenaan watak utama dalam cter ini iaitu Sam. Keberanian dan kesungguhan Sam dalam usaha untuk menghidupkan kembali Optimus Prime terserlah apabila sanggup mengambil pelbagai risiko dan rintangan untk mendapatkan Matrix yang tersembunyi di Mesir. Walaupon die sedar dan akui die hanyalah seorang manusia biasa yang normal jika hendak di bandingkan dengan semua Decepticons(robot), namun semangat juang yang di tunjukkan oleh anak muda ini untuk mempertahankan penduduk bumi drpd pupus dan hilang, mampu untuk menakutkan pihak musuh. Berbekalkan pengalaman yg lepas,yg pernah berhadapan dengan decepticon, pelbagai strategi dan taktik di atur supaya hasratnya utk menghidupkan kembali Optimus Prime dapat di tunaikan... Dipendekkan cerita,akhirnya Sam berjaya mendaptkan Matrix dan berjaya menghidupakn kembali Optimus Prime..

Jadi sekadar untuk berkongsi dengan sidang blogger semua walaupon kita tahu cerita ini hanyalah rekaan semata-mata dan penuh ngan animasi,namun adakah kita, sebagai seorang manusia yang bergelar MUSLIM, mempunyai semangat juang seperti SAm dalam usaha utk mempertahankan kesucian ISLAM yang kita lihat saban hari semakin di kotori dan dihina, malah lebih malang lagi apabila ISlam itu di perlakukan sesuka hati, seolah2 agama mainan..

Masih igtkah lagi kita ttg satu firman Allah yang bermaksud "Sesungguhnya Agama yang diredhai oleh Allah adalah agama ISLAM " Sudah tiba masanya utk kita wahai pemuda-pemudi ISLAM utk bangkit dan berjuang seterunsnya beramal dengan ajran ISLAM. Tidak malukah kalian bila disebut ISLAM itu agama pengganas??? Tidak marahkah kalian bila ISLAm itu dihina dengan sewenang2 nya?? Tidak luka kah hati kalian bila di sebut ISLAM itu agama hipokrit???...

Bangunlah wahai pejuang2 ISLAM semua. Sekarang bukan lagi masa utk kita bercakap kosong dan berteori semata-mata, namun apa yang jauh lebih penting daripada itu ialah kita sanggup bergadai wang,harta even nyawa kita dalam menegakkan kembali ISLAM di bumi ini...Jikalau Sam sanggup bergadai nyawa demi Optimus Prime yang di sygi,apakah kita tidak mampu utk mengikut jejak langkah SAm dalam bergadai nyawa demi agama yg kita sanjungi, ISLAM.. Tepuk dada tnyer iman masing2 sejauh manakah penghayatan hidup anda untuk ISLAM..sama2 kita muhasabah diri. Moger2 dapat diberi kekuatan utk kembali ke pangkal jalan...



p/s : secara keseluruhan,best gler cter nie,,pade sape2 yg x tgk lg,p la tgk cepat2..hehe..aku bley bagi 10/10 :) x sabar nak tgu episod seterusnya sb "this is not over yet"- said one of the decepticon...

Bila Al-Quran Mula Berbicara


Waktu engkau masih kanak-kanak.............
kau laksana kawan sejatiku
Dengan wudu', Aku kau sentuh
dalam keadaan suci, Aku kau pegang
Aku,kau junjung dan kau pelajari
Aku engkau baca dengan suara lirih atau pun keras setiap hari
Setelah selesai engkau menciumku mesra

Sekarang engkau telah dewasa..............
Nampaknya kau sudah tak berminat lagi padaku...
Apakah Aku bahan bacaan usang yang tinggal sejarah...?
Menurutmu, mungkin aku bahan bacaan yang tidak menambah pengetahuanmu
Atau, menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji.......
Sekarang, Aku tersimpan rapi sekali;
sehingga engkau lupa di mana Aku tersimpan
Aku sudah engkau anggap hanya sebagai pngisi setormu.

Kadang kala Aku dijadikan mas kawin agar engkau dianggap bertaqwa
Atau Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis dan syaitan
Kini Aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesendirian , kesepian.
Di dalam almari, di dalam laci, aku engkau pendamkan.
Dulu...pagi-pagi...surah-surah yang ada padaku engkau baca beberapa
halaman.
Di waktupetang, Aku kau baca beramai-ramai bersama temanmu di surau.....

Sekarang...seawal pagi sambil minum kopi...engkau baca surat khabar dahulu
Waktu lapang engkau membaca buku karangan manusia
Sedangkan Aku yang berisi ayat-ayat yang datang dari Allah Azzawajalla,
Engkau engkau abaikan dan engkau lupakan...

Waktu berangkat kerja pun kadang engkau lupa baca pembuka
surah2ku(Bismillah).
Di dalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati musik duniawi
Tidak ada kaset yang berisi ayat Allah yang terdapat di dalam keretamu
Sepanjang perjalanan,radiomu selalu tertuju ke stasyen radio kesukaanmu
Mengasyikkan.

Di meja kerjamu tidak ada Aku untuk kau baca sebelum kau mulai kerja
Di Komputermu pun kau putar musik favoritmu
Jarang sekali engkau putar ayat-ayatku.........
E-mail temanmu yang ada ayat-ayatku pun kau abaikan
Engkau terlalu sibuk dengan urusan dunia mu
Benarlah dugaanku bahawa engkau kini sudah benar-benar hampir melupaiku


Bila malam tiba engkau tahan bersekang mata berjam-jam di depan TV.
Menonton siaran telivisyen
Di depan komputer berjam-jam engkau betah duduk
Hanya sekedar membaca berita murahan dan gambar sampah
Waktupun cepat berlalu.........
Aku semakin kusam dalam laci-laci mu
Mengumpul debu atau mungkin dimakan hama

Seingatku, hanya awal Ramadhan engkau membacaku kembali
Itupun hanya beberapa lembar dariku.
Dengan suara dan lafadz yang tidak semerdu dulu
Engkaupun kini terangkak-rangkak ketika membacaku
Atau waktu kematian saudara atau taulan mu

Bila engkau di kubur sendirian menunggu sampai kiamat tiba
Engkau akan diperiksa oleh para malaikat suruhanNya
Apakah TV, radio ,hiburan atau komputer dapat menolong kamu?
Yang pasti ayat-ayat Allah s.w.t yang ada padaku menolong mu
Itu janji Tuhanmu, Allah s.w.t

Sekarang engkau begitu enteng membuang waktumu...
Setiap saat berlalu...
Dan akhirnya.....
kubur yang setia menunggu mu...........
Engkau pasti kembali, kembali kepada Tuhanmu

Jika Aku engkau baca selalu dan engkau hayati...
Di kuburmu nanti....
Aku akan datang sebagai pemuda gagah nan tampan.
Yang akan membantu engkau membela diri
Dalam perjalanan ke alam akhirat.
Dan Akulah "Al-Qur'an",kitab sucimu
Yang senantiasa setia menemani dan melindungimu.

Peganglah Aku kembali.. .. bacalah aku kembali aku setiap hari.
Karena ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat-ayat suci.
Yang berasal dari Allah Azzawajalla
Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah
Yang disampaikan oleh Jibril melalui Rasulmu
Keluarkanlah segera Aku dari almari, lacimu.......
Letakkan aku selalu di depan meja kerjamu.
Agar engkau senantiasa mengingat Tuhanmu.
Sentuhilah Aku kembali...

Baca dan pelajari lagi Aku....
Setiap datangnya pagi, petang dan malam hari walau secebis ayat
Seperti dulu.... Waktu engkau masih kecil
Di surau kecil kampungmu yang damai
Jangan aku engkau biarkan aku sendiri....
Dalam bisu dan sepi....

************************************************************************
Maha Suci Allah, yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
Semoga bermanafaat.
************************************************************************

Anda ingin menjadi DA'I SEJUTA E-MAIL
tolong anda kirimkan artikel ini kepada sesama muslim,
baik keluarga, sahabat dan siapapun yang anda kenal
atau silakan cetak untuk bacaan keluarga di rumah.
Terima kasih.
Wa Billahit-taufiq wal-hidayah
Wassalamualaikum wr.wb

"Utamakan SELAMAT dan SEHAT untuk duniamu,
Utamakan SOLAT dan ZAKAT untuk akhiratmu"

Kongress Sistem Pendidikan Islam (Ko-SPIN 09)



Adalah satu usaha GAMIS dalam menjadikan Pendidikan Islam diangkat sebagai peneraju utama untuk menjayakan matlamat sistem pendidikan negara iaitu ke arah pembentukan masyarakat baik dari aspek keintelektualan, moral, fizikal dan lain-lain oleh Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi.

Objektif Ko-SPIN 09


  • Menilai semula keberkesanan sistem pendidikan Islam yang diamalkan dalam negara. Tujuan untuk menilai pendidikan Islam dalam negara adalah untuk menjadikan pendidikan Islam sebagai tunjang pendidikan. Selain itu, pendidikan Islam juga sudah lama tidak disemak semula melainkan hanya menjalankan wacana tahunan sahaja.

  • Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.

  • Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara. Maka, Kongres bermatlamat untuk mendapatkan resolusi diakhir perbincangan dan seterusnya diperingkat atasa akan menyemak semula cadangan dari resolusi yang telah diperolehi di akhir Kongres ini.

Maklumat Ko-SPIN 09

Tarikh : 11 Julai 2009

Tempat : Auditorium D8 Putrajaya

GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA (GAMIS)
Sekreteriat Ko-SPIN '09, 8-4, The Right Angle, Jalan 14/22, Seksyen 14, 46100 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsa
n
Tel / Faks : 03-79554300

Email : aktivisislam@gmail.com
Website :
http://gamisdaily.com http://kongrespendidikan.blogspot.com




Kuliah subuh oleh Yb Nizar..




Sebut sahajaYB Mohd Nizar Jamaludin saper yg x kenal dengan sifat keberanian beliau dalam membela nasib rakyat terutamanya rakyat negeri PERAK sejak kemulut rampasan negeri berlaku..

Dengan ketentuan yang telah di tetapkan oleh Allah,Alhamdulillah, buat pertama kali aku dapat melihat beliau dengan jarak lebih kurang 2 meter dr mataku dan juga sempat bersalaman. Pertemuan tersebut bertempat di surau Al-Mustaqimah dimana beliau telah meyampaikan kuliah subuh pada pagi tadi (17 Jun 09)..

'patut la beliau mendapat sokongan rakyat dan sentiasa berani menegakkan keadilan dalam meletakkan perjuangan Islam di ats'-bisik hati kecilku setelah mendengar kuliah subuh yang di sampaikan ngan begitu bersemangat,lantang dan penuh penghayatan...

Kuliah dimulakan dengan menceritakan mengenai kelebihan menunaikan solat sunat sebelum subuh yang mana ganjaran pahalanya jika diletak semua isi kandungan yg berada di alam ini di sebelah timbangan yang mane sebelah timbangan lagi diletakkan pahala solat sunat sebelum subuh, nescaya timbangan yg mengandungi pahala solat sunat sebelum subuh itu lagi berat timbangan nya....maka, jikalau solat sunat sudah begitu besar pahalanya,inikan pula solat fardhu subuh yang dilakukan secara berjemaah..x terhitung besarnya pahala tersebut...

Seterusnya kuliah disambung pulak dimana aku dapat ringkaskan mengenai sejarah kehancuran kaum2 terdahulu yang mengingkari ajaran Islam yang di bawa oleh nabi2 yang diutuskan kpd kaumnya iaitu kaum A'd, yg menolak ajaran yg dibawa oleh Nabi Hud,kaum Thamud,yg menolak ajaran yg dibawa oleh Nabi Soleh dan firuan yang menentang Nabi Alla Musa..

"Apakah kamu tidak memperhatikan bagaimana tuhanMu berbuat pada kaum Ad?.iaitu penduduk Iram yg mempunyai bangunan2 yg tinggi.Yg belum pernah dibangun(suatu kota) seperti itu di negeri2 lain.Dan kaum Thamud yg memotong batu2 besar di lembah .Dan kaum firaun yg mempunyai pasak2(tentera yg banyak).Yg berbuat sewenang2 dalam negeri.Lalu mereka berbuat banyk krosakan dalam negeri itu.Kerana mereka itu tuhanMu menimpakan kepada mereka cemeti azab.Sesungguhnya tuhanMu benar2 mengawasi." - Surah Al-Fajr, ayat 6-14

Dibawa pula para jemaah utk melihat kebejatan gejala sosial yg berlaku dalam masyarakat pada hari ini yg tiada jalan penyelesaianya.Jika 10 tahun yg lepas kes2 rogol,zina, keruntuhan akhlak telah bermaharajalela,ttp pada mase sekrng kes2 tersebut masih lagi berleluasa walaupon sudah berpuluh2 juta wang dibelanjakan utk melancarkan pelbagai kempen menangani masalah tersebut..

Ini kerana tidak lain tidak bukan masyarakat hari ini mengangap mereka adalah kaum yang special yg maner berfikiran bahawa kami adalah org melayu islam yang maner pada akhir2 nt kami akan masuk syurga juga..jadi x perlulah utk bersusah payah melakukan amal kebajkan yang banyak2, cukup sekadar untuk diri sendri sahaja..terus disoal kpd para jemaah yg hadir dalam lebh kurang 100 org lebih bhw siapakah yg memberi jaminan sedemikian rupa???..Hari ini masyararakat kiter berbangga dgn kebolehan dan kehebatan yg ada..mereka luper bhwa segala kemewahan dan kehebatan yg dukurniakan itu datang dari Allah...mereka lebih mengagungkan ciptaan manusia daripada ciptaan Allah...mereka lebih mengutamakan perlembagaa manusia drp perlembagaan Allah..mereka ingkar dengan larangan2 Allah disamping bermegah dgn kemaksiatan yg dilakukan..


Jikalau dilihat kisah ttg kaum2 terdahulu mengapa mereka di timpa bencana dan musibah drp Allah..tidak lain dan tidak bukan kerana mereka menganggap bhw diri mereka adalah special..segala kemewahan dan kekayaan yg ada adlah milik mereka..Sebagai contoh,firaun yg mmg kita tahu dgn kekuasaan yg dimiliki sehingga mengaku dirinya tuhan, akhirnya tewas di tgn Allah gara2 tidak mahu menerima ajran Islam yg dibawa oleh Nasi Musa...


Sama juga kes nya yg berlaku di negara kita pada hari ini..mengapa kes2 sosial ini tiada jalan penyelesaianya???...tepuk dada tanya iman sendri...Hari ini hukum Allah di ketepikan..ajaran Islam di tolak habis-habisan..mereka yg mahu membawa perubahan dalam masyarakat spy masyarakat kembali ke jalan Allah di tuduh sebagai pernderhaka dan perampas kuasa...mereka lebih mengutamakan golongan yg tidak meletakkan ajaran Islam sebagai asas dalam prinsip hidup mereka untuk mentadbir negara dan menguruskan rakyat2 nyer....kalau lah keadaan ini terus berlarutan..tunggulah saat dimana pembalasan Allah pasti dan pasti akn menimpa kita,tidak kira siapa pun,samada yg beriman atau tidak...


Jadi penutup drp kuliah subuh yg di sampaikan ole YB Nizar tadi adalah mengajak semua jemaah yg hadr utk same2 mendoakan spy Keadilan terus tertegak di bumi Allah ini khususnya di negeri perak spy ISlam itu diletakkan pada tempat yang paling tinggi dalam perlembagaan negara...

Lagenda ku accident lagi....



salam sahabat2 yg ku sayangi semua...

Uwaaa..sedihnyer biler terkenang kembali peristiwa yang berlaku...aku sebanarnye x nak benda nie heboh2, tp di sebabkan oleh smue orang dah tau pasal perkara ini,ntah mcm maner bley tersebar ngan cepat skali aku pun x tau..so aku pun mengambil keputusan utk letak cter nie dalam blog aku.....

Perkaranya ialah mengenai satu peristiwa yang berlaku pada diriku pada pagi tadi sewaktu aku menuju ke HKL...sebenarnya aku terlibat dalam satu kemalangan yang merupakan kemalangan ke-2 dalam hidupku semenjak memiliki LAGENDA 110 Z itu setelah kemalangan pertama sewaktu di Tanjung Karang bersama besday boy pada hari itu..hehe...ntah macam maner aku pon x berapa pasti kemanakah fikiranku pada waktu itu menyebabkan aku bley terlibat dalam kemalangan...macam maner erk nak cter pasal accident nie???..x per la.aku wat ringkasan utk korang psl accident tu...berikut merupakan butir2 kemalangan :
  • Tarikh : 16 Jun 2009
  • Tempat : Bulatan Cheras ( yg tgh renovate tu)
  • Masa : 8.15 pg
  • kenderaan yg terlibat : Kereta Waja dan Motor kesayanganku..huu
Sebenarnyakete waja tersebut dipandu oleh seorang wanita bersama kawannya..nak ker aku cter macam maner kemalangan tersebut bley berlaku??..aku rase x yah kot..hehe...nak tau, kne juper aku sendri la,panjang la nak tulis detail psl accident tu..

Alhamdulillah, utk pengetahuan sahabat2 semua, x der kecederaan serius yang berlaku..walaupon seluar aku terkoyak sedikit di sebabkan aku terjatuh di atas jalan,tp aku mampu utk bangun sndri dan blk semula utk tukar seluar lean dan pergi semula ke HKl..

so, moral of the story is kepada sahabt2 yg ade motor tu,berhati2 la kat jalan rayer yer...jangan pandu laju2 tau..x kan lari gunung dikejar..hehe...pandai pulak bagi nasihat,maklumlah,ble dah kne nie,baru lah tersedar..huhuuu...(tp aku x bwk laju,kete tu yg salah..org kate klu pompuan yg bwk kete,mmg cam nie,asek nak langgar org jer....btol kerr???? :) )

tp disebalik kejadian yg terjadi,aku akui,ini merupakan kifarah di atas dosa2 ku selama ini..aku bersyukur padaMu ya Allah di atas peringatan yg Engkau tunjukkan padaku supaya aku tidak alpa ngan dunia yg sementara yg penuh tipu daya...

Kita sering beranggapan bahawa apabila berlakunya sesuatu kemalangan, contohnya kemalangan jalan raya, memang segalanya itu dianggap sebagai satu takdir, namun takdir berlakunya kemalangan itu juga turut disebabkan oleh kecuaian dan sikap buruk kita. Sikap seperti ini pada pandangan agama sebagai ‘tahlukah’ (menuju kebinasaan). Sehubungan itu, Allah s.w.t berfirman yang bermaksud
:

Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan dan berbuatlah kebaikan, sesungguhnya Allah s.w.t sukakan orang yang melakukan kebaikan.” (Al-Baqarah: 195)


Memang benar takdir telah ditentukan Allah, tetapi kita tidak harus memahami takdir dalam pengertian segala sesuatu telah ditetapkan rincian kejadiannya oleh Allah, sehingga manusia tidak dapat mengelaknya. Takdir adalah ketentuan terhadap sesuatu berdasarkan sistem yang ditetapkan-Nya. Sesiapa yang bersandar di tembok atau dinding yang rapuh akan ditimpa runtuhan tembok atau dinding itu, dan sesiapa yang menjauhi tembok itu, maka ia akan terselamat. Kedua-dua situasi ini adalah takdir-Nya, namun demikian manusia berupaya untuk memilih dan berusaha menghindarinya.


"Ya Allah,Hambamu ini memohon ampun di atas segala dosa2 yg telah ku lakukan padaMU samada secara sengaja atau tidak sengaja.Engkau teguhkanlah iman dan taqwa ku supaya aku tergolong dalam golongan orang2 yang berjaya"

Reunion 3 sahabat...

Alhamdulillah...
.Inilah kenangan bersama sahabat2ku sempena reUNION kami..sebenarnyer dah lame dah kami juper,tp aku baru dpt gambar nie..huhu.klu x silap mase aku tahun 3 lagi...tp x per,atas permintaan sahabatku spy diletak dalam blog utk kenangan kami bersama..korng tgk je la erk... :)




Sebenarnye 2 org nie je lah sehabatku yg kami reUnion nie..yg selebihnyer ialah kawan2 sahabatku..hehe...klu nak tau,kami dulu satu MRSM,MRSM Jasin namenyer,tp skrng dah tukar ke MRSM Tun Ghaffar Baba...





lepas makan kenyang2,kami pon sempat la jgk maen bowling jap..hehe....korang memang best la...!!!!!






nie la name tempat yg kami mean bowling nie....









Sempat jugak la aku bawak diorang lawat kolej aku nie..KTDI...







Terima kasih shbatku..akan ku teurs mendoakan kejayaan kita bersama.Termeterainya persahabatan kita bukan kerana kepentingan keduniaan semata-mata,tetapi untuk mendapat rehda Allah lah yg paling utama...

Rasulullah s.a.w bersabda: “Orang yang menyayangi satu sama lain semata-mata kerana Allah akan berada di atas kursi yang diperbuat dari yaqut (delima) di keliling arasy”




Amanah...Amanah..Amanah...


Menulis artikel bukanlah satu perkara yang mudah, banyak perkara perlu dipertimbangkan. Sumber,ayat quran, hadis, analogi, kisah-kisah pengajaran, isu semasa dan banyak lagi perkara yang perlu difikirkan dan sememangnya para ahli psikologi mengakui bahawa berfikir adalah satu pekerjaan yang cukup memenatkan. Sebagai contoh,kebiasaannya selepas anda selesai menjawab peperiksaan,anda akan tidur apabila tiba di rumah atau hostel kerana penat memerah otak.

Artikel ini ditulis sekadar untuk berkongsi dengan semua pembaca,bloggers dan juga pendakwah,dan sememangnya tiada niat lain di dalam qalbu yang penuh dengan titik-titik hitam ini melainkan untuk berpesan-pesan supaya kita semua tidak menjadi orang yang rugi.Topik yang aku ingin bincangkan pada entry kali ini ialah berkisarkan tentang AMANAH

Amanah bukanlah perkara kecil walaupun pada mata kasar, amanah itu sebagai satu pemberian.Nabi mengingatkan kita supaya jangan sesekali pecah amanah kerana pecah amanah itu tanda orang munafiq dan orang munafiq tempatnya di neraka yang paling bawah.Terlalu azab sehingga jika ditayangkan nikmat syurga kepada ahli neraka yang paling bawah,mereka tidak terasa apa-apa.Dalam satu firman Allah yg bermaksud:

“Apabila diletakkan al-quran di atas bukit(gunung),maka bergegarlah ia kerana takutkan Allah”

Gunung yang diagung-agungkan semasa penciptaan bumi pun tidak sanggup mengambil al-quran(amanah) tetapi manusia sanggup. Maksudnya, gunung yang tidak berakal,yang tidak mampu berfikir, yang dipijak-pijak,yang ditarah-tarah itupun tahu betapa besarnya nilai sebuah amanah,kita?

Apabila disebut tentang amanah,ramai yang terfikir bahawa amanah itu jawatan.Namun,tahukah anda bahawa amanah itu adalah segala-galanya tentang kita?Makan kita ialah amanah.Tidur kita ialah amanah.Maruah kita ialah amanah.Fikiran kita ialah amanah.Jasad kita ialah amanah. Semuanya ialah amanah!

Amanah dari Allah ini seakan-akan dipermainkan manusia.Allah memberi amanah kepada kaum wanita supaya menutup aurat.Benar,sesetengah memeliharanya namun bagaimana dengan sesetengah yang lain?Yang dedah terus,sudah terang bersuluh berdosa tapi bagaimana pula yang bertudung tetapi singkat?Yang bertudung tetapi nampak batang leher?Yang bertudung tetapi nampak telinga?Bagaimana dengan golongan ini? Adakah mereka menjaga amanah aurat atau amanah maruah yang diberikan oleh Allah kepada mereka?

Wahai sekalian manusia,ingatlah kita adalah golongan yang mulia.Kita semua berketurunan seorang nabi.Jadi,adakah sanggup kita mencemarkan keturunan kita semata-mata demi kepuasan nafsu?Kita adalah sebaik-baik makhluk,memang kita bukan makhluk yang sempurna tetapi kita adalah sebaik-baik makhluk,jadi adakah wajar makhluk yang Allah akui makhluk yang terbaik tidak menjalankan amanah yang diberi?

Semua di antara kita sudah menerima amanah semasa di alam ruh,apabila Allah menyoal, “siapakah Aku?”Semua ruh menjawab, “bahkan kami menyaksikan Kamu adalah Tuhan kami.”Namun,alam dunia bukanlah satu alam yang senang untuk diharungi,ketika kita lahir lagi kita sudah tahu tentang hakikat dunia.Maka apabila kita dilahirkan,kita menangis kerana takut yang diri ini tidak mampu menyempurnakan amanah yang diberikan. Namun,apabila diri ini meningkat dewasa,diri ini lupa tentang amanah yang diberikan.Diri ini dikaburi dengan kabus-kabus dunia sehingga jalan pulang ke syurga tidak bisa kelihatan lagi.Selangkah diri ini ke hadapan, pasti,diri ini akan jatuh ke neraka.

Ingatlah sabda nabi yang berbunyi:

sampaikanlah olehku walaupun satu ayat.

Satu ayat pun Rasulullah suruh sebarkan inikan pula banyak ayat. Di dalam diri kita semua pasti sudah ada kalimah syahadah,apa yang ditunggu lagi?Sebarkan!

Wahai Pendakwah,

Ingatlah dalam berdakwah,jangan sesekali berasa diri anda yang terhebat. Ramai lagi yang hebat di luar sanan dan pasti Allah lagi hebat daripada mereka semua.Janganlah kamu perkatakan apa yang kamu tidak perbuat kerana sesungguhnya sangat besar kemurkaan Allah,inilah pesan Allah kepada semua pendakwah dalam surah As-Saf ayat 2 dan 3.

Wahai hamba suruhan Allah,

Jangan sesekali mengaku kalah dalam berjuang.Jika masalah datang melanda,bersyukurlah kerana itu tandanya dakwah anda diterima Allah. Itu tandanya anda melakukan kerja.Hanya orang yang berkerja diuji dengan masalah.

Ukhuwwah terasa bila bersama



Alhamdulillah, smp jugek kami akhirnya kat Wet World nie....nie time sebelum masuk dan beli tiket...penat menunggu beratur utk bile tiket,baik ambik gambar dulu....hehe.....semua ensem2 kan???... :)




"Ya Allah,peliharakanlah segala perbuatan dan tingkahlaku kami sepangjang berada dalam Wet World nie..teguhkan iman kami dan eratkan ukhuwwah antara kami..Semoga dengannya kami menjadi hambaMu yg bersyukur" -Aminn...






Santainyer mereka....hehe










ala..adik kat tepi tu nak jugek masuk dalam gambar kiter... :)








Bersama roomate yg tersayang.....











eii...besar2 pon men pelampung lagi ker???...awat x malu sangat nie...hehe...tp x pe la,yg penting,kita saling sayang antara satu same len.....kan2??? :)






time nie nak balik dah....asalnyer nak bg nampak gambar masjid Solahuddin kat blakang tu...nampak x?????.....huhu











Candit time!!!!!!!!.....










Moge kenangan bersama dapat di abadikan demi memantapkan ukhuwwah fillah.... :)










Singgah Solat zohor kat Masjid Solahuddin :)












eh,tertinggal pulek gambar nie...x per la,korang tgk jer la 2 org kanak2 riang nier yer...hehe...










eii,jahat nyer...saper ambik gambar kami tgh tdo nie????.......(nie on da way blk ke HUKM da...penat sgt kot....huhu)




Alhamdulillah...smoger ukhuwwah yang dibina atas name perjuangan ISLAM terus mekar dalam hati kami...SAYANG korang smue tau..!!!!!


"Ya Allah,kekalkanlah tali persaudaraan kami semua....kami sayang sahabat2 kami...Ameen"