ALLAH DIUTAMAKAN

AMAL DIPERTINGKATKAN

Peringatan….

Sebarang penulisan atau artikel di dalam blog ini tidak boleh dijadikan Rujukan Utama kerana penulis blog ini hanyalah insan biasa yang masih belajar mengenal erti hidup sebagai khalifah Allah..

Sebarang komen dan cadangan penambahbaikan sangat2 di alukan…Emailkan kepada marshall_niz@yahoo.com

:: KENAPA KITA SELALU DIUJI? ::

بسم الله الرحمن الرحيم
Salam sayang buar semua....

"Amboi, rancak nampak update blog? " kata seorang teman penulis selepas terperasan melihat sejak akhir2 ini banyak pula entry2 penulis terbitkan..Ringkas penulis menjawab " Dah ada waktu lapang, so update blog la kerja aku " :) Jujurnya dari penulis, jikalau tidak disebabkan oleh kekangan masa dan waktu akademik penulis, hampir tiap2 hari ingin penulis keluarkan isu2 terbaru dengan harapan dapat memberi sedikit peringatan pada diri penulis sendiri dan seterusnya kepada teman-teman. Namun apakah day penulis kerana ada lagi yang lebih utama yang perlu diutaman.Tahniah dan selamat datang ke arena bloggers penulis ucapkan pada beberape teman penulis iaitu Muslia @ muzuk, Rosatikah @ ros dan Zalikha @ z yang baru sahaja mendaftarkan diri semasa cuti ini :) Moga beroleh manfaat bersama...InsyaAllah..


Ayuh, kita fokus pada isi kandungan utama pada entry penulis kali ini. Sekadar untuk berkongsi dengan teman-teman mengenai perkongsian penulis dengan " Sahabat Konsert " penulis ( Klu nak tau sape Sahabat Konsert penulis, boley cari pada entry2 sebelum ini :) ) semalam. Walaupun penulis akui, penulis bukanlah bukanlah orang yang terbaik untuk dijadikan tempat sebagai penyelesaian masalah, tetapi insyaAllah penulis akan berusaha sehabis MAMPU sehingga melahirkan MAHU kepada semua.

Ringkasan perkongsian penulis bersama Sahabat Konsert penulis ini ialah berkisarkan tentang UJIAN yang menimpa diri kita. Sahabat penulis itu meluahkan masalah yang di hadapinya sehingga membuatkan dirinya hampir2 lemah dan tidak mampu lagi bertahan. Sebak di dada penulis setelah membaca( kami chat melalui YM ) kisah beliau. Namun sebagai seorang sahabat, atas maksud Ukhwah Fillah yang terbina, penulis cuba perlahan2 menaikan semangat beliau dengan beberapa nasihat. Sedang beliau menceritakan kesemua masalah beliau, sempat juga penulis mencari beberapa artikel unutk di jadikan sebagai hujah penulis bersasaskan kepada sumber Al Quran dan Hadith kerana penulis teringat kata2 seorang ustaz:

" Jikalau kamu menghadapi masalah ataupon ujian dari Allah, maka hendaklah kamu kembali kepada Al Quran kerana salah satu fungsi Al Quran diturunkan ialah untuk menyelesaikan masalah kehidupan kita "
.

So, bersama entry pada kali ini penulis sertakan Artikel yang penulis kirimkan pada beliau, mudah-mudahan beroleh manfaat bersama..


Dikesempatan ini juga, penulis ingin mengambil peluang untuk mengucapkan Syukur, Tahniah dan Syabas buat adik2 dan sahabat2 seperjungan penulis yang telah berjaya melangkah ke tahun 4 selepas Result keluar semalam. Kepada yang perlu menjalani reseat posting, percayalah bahawa ujian yang menimpa kalian adalah tanda kasih sayangNYa untuk menambahkan lagi keimanan dan kebergatungan antum semua padaNYa. Tidak salah untuk meraikan kesedihan diri kerana itu adalah fitrah manusia, ttp harus di ingat jangan sampai kita menyalahkan takhdir Ilhai atas apa yang berlaku. Percayalah, akan ada sesuatu menanti adik2 semua , kalau bukan di dunia yang sementara ini, percayalah pasti dan pasti akan terbalas di akhirat sana yang kekal Abadi.



So, kepada Sahabat Konsert dan adik2 penulis yang di timpa Ujian Allah, penulis tujukan khas untuk anda semua, moge2 dapat mengembalikan semula semangat Da'ie untuk terus melaksanakan misi dan visi dakwah...

KITA BERTANYA: KENAPA AKU DIUJI?

QURAN MENJAWAB

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KITA BERTANYA: KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?

QURAN MENJAWAB

"Boleh jadi kamu membenci sesua tu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
- Surah Al-Baqarah ayat 216

KITA BERTANYA: KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

QURAN MENJAWAB

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan
kesanggupannya."
- Surah Al-Baqarah ayat 286

KITA BERTANYA: KENAPA RASA FRUST?

QURAN MENJAWAB

"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
- Surah Al-Imran ayat 139

KITA BERTANYA: BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

QURAN MENJAWAB

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) , dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."

KITA BERTANYA: BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

QURAN MENJAWAB

"Danmintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan
mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
- Surah Al-Baqarah ayat 45


KITA BERTANYA: APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?

QURAN MENJAWAB

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta mereka
dengan memberikan syurga utk mereka... ?
- Surah At-Taubah ayat 111

KITA BERTANYA: KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

QURAN MENJAWAB

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya
aku bertawakkal."
- Surah At-Taubah ayat 129

KITA BERKATA: AKU TAK DAPAT TAHAN!!!

QURAN MENJAWAB

"... ....dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
- Surah Yusuf ayat 12



Kepada adik2 seperjungan dengan penulis, kuatkanlah hatimu, cekalkanlah semangatmu untuk terus berjihad di medan akademik ini. Janganlah kita menjadi peyebab kepada fitnah Perjuangan Agama kita. Ayuh kita berpimpingan tangan membuktikan pada semua bahawa ISLAM IS THE WAY OF LIFE....

Khas buatmu, Sahabat penulis....

" Andainya dirimu ingin melabuhkan Cinta pada seseorang, labuhkan ia pada Allah sebagai penerima Cintamu yang pertama, Rasulullah SAW sebagai yang keduanya. InsyaAllah akan hadir penerima Cintamu yang ketiga yang mana juga berjanji untuk melabuhkan Cintanya pada Allah dan Rasul sebelum Cintamu. Kuatkanlah hatimu menempis cucukan jarum syaitan-syaitan daripada berdarah akibat Cinta Nafsu. Moga kita sama-sama beroleh Cinta Hati yang akan membawa kepada CINTA SYURGA ILAHI "





6 comments:

rosatikahahmad said...

terima kasih sbb promote aku baru ada blog..
nway,,nice entry!!
thanks sbb igtkan aku yg selalu lupe ni..

saif al nidham said...

:) same2....
InsyaAllah....jom berusaha utk menjadi manusia yg berguna pada diri sendiri dahulu sblm berguna pada org len...hehe :)

Mohd Shaiful Nizam bin Mamat Nasir said...
This comment has been removed by the author.
saif al nidham said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

salam saif al nidham....

alhamdulillah...syukur Allah telah membantu dan menyelesaikan masalah yg dihadapi saya..syukur cgt2~! DIA memberi smgt dan kekuatan utk terus saya hadapi dugaan berat ni...

sesungguhnya,saya ingin mgucapkn jutaan terima kasih krn sudi mendgr masalah saya n mberi smgt dgn mententeramkn hati ini dgn dalil2 al quran yg ternyata dpt memjujuk hati saya agr kuat n tabah hadapi mehnah dunia ni ....

mg dirimu sahabt sntiasa dlm peliharaanNYA ..amin..
hnya ALLAH berkuasa mbls sgl kebaikan penulis yg ikhlas mbantu shbt2nya n berjuang menegakkan kegemilangan islam yg semakin pudar sinarnya...amin..


doaku untuk semua
sahabatmu

'sahabat konsert'

saif al nidham said...

ALhamdulillah...sykurur...
Moger ukhwah terus bergemerlapan dbawah cahaya redha Allah...