ALLAH DIUTAMAKAN

AMAL DIPERTINGKATKAN



Peringatan….

Sebarang penulisan atau artikel di dalam blog ini tidak boleh dijadikan Rujukan Utama kerana penulis blog ini hanyalah insan biasa yang masih belajar mengenal erti hidup sebagai khalifah Allah..

Sebarang komen dan cadangan penambahbaikan sangat2 di alukan…Emailkan kepada marshall_niz@yahoo.com

Lagenda ku accident lagi....



salam sahabat2 yg ku sayangi semua...

Uwaaa..sedihnyer biler terkenang kembali peristiwa yang berlaku...aku sebanarnye x nak benda nie heboh2, tp di sebabkan oleh smue orang dah tau pasal perkara ini,ntah mcm maner bley tersebar ngan cepat skali aku pun x tau..so aku pun mengambil keputusan utk letak cter nie dalam blog aku.....

Perkaranya ialah mengenai satu peristiwa yang berlaku pada diriku pada pagi tadi sewaktu aku menuju ke HKL...sebenarnya aku terlibat dalam satu kemalangan yang merupakan kemalangan ke-2 dalam hidupku semenjak memiliki LAGENDA 110 Z itu setelah kemalangan pertama sewaktu di Tanjung Karang bersama besday boy pada hari itu..hehe...ntah macam maner aku pon x berapa pasti kemanakah fikiranku pada waktu itu menyebabkan aku bley terlibat dalam kemalangan...macam maner erk nak cter pasal accident nie???..x per la.aku wat ringkasan utk korang psl accident tu...berikut merupakan butir2 kemalangan :
  • Tarikh : 16 Jun 2009
  • Tempat : Bulatan Cheras ( yg tgh renovate tu)
  • Masa : 8.15 pg
  • kenderaan yg terlibat : Kereta Waja dan Motor kesayanganku..huu
Sebenarnyakete waja tersebut dipandu oleh seorang wanita bersama kawannya..nak ker aku cter macam maner kemalangan tersebut bley berlaku??..aku rase x yah kot..hehe...nak tau, kne juper aku sendri la,panjang la nak tulis detail psl accident tu..

Alhamdulillah, utk pengetahuan sahabat2 semua, x der kecederaan serius yang berlaku..walaupon seluar aku terkoyak sedikit di sebabkan aku terjatuh di atas jalan,tp aku mampu utk bangun sndri dan blk semula utk tukar seluar lean dan pergi semula ke HKl..

so, moral of the story is kepada sahabt2 yg ade motor tu,berhati2 la kat jalan rayer yer...jangan pandu laju2 tau..x kan lari gunung dikejar..hehe...pandai pulak bagi nasihat,maklumlah,ble dah kne nie,baru lah tersedar..huhuuu...(tp aku x bwk laju,kete tu yg salah..org kate klu pompuan yg bwk kete,mmg cam nie,asek nak langgar org jer....btol kerr???? :) )

tp disebalik kejadian yg terjadi,aku akui,ini merupakan kifarah di atas dosa2 ku selama ini..aku bersyukur padaMu ya Allah di atas peringatan yg Engkau tunjukkan padaku supaya aku tidak alpa ngan dunia yg sementara yg penuh tipu daya...

Kita sering beranggapan bahawa apabila berlakunya sesuatu kemalangan, contohnya kemalangan jalan raya, memang segalanya itu dianggap sebagai satu takdir, namun takdir berlakunya kemalangan itu juga turut disebabkan oleh kecuaian dan sikap buruk kita. Sikap seperti ini pada pandangan agama sebagai ‘tahlukah’ (menuju kebinasaan). Sehubungan itu, Allah s.w.t berfirman yang bermaksud
:

Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan dan berbuatlah kebaikan, sesungguhnya Allah s.w.t sukakan orang yang melakukan kebaikan.” (Al-Baqarah: 195)


Memang benar takdir telah ditentukan Allah, tetapi kita tidak harus memahami takdir dalam pengertian segala sesuatu telah ditetapkan rincian kejadiannya oleh Allah, sehingga manusia tidak dapat mengelaknya. Takdir adalah ketentuan terhadap sesuatu berdasarkan sistem yang ditetapkan-Nya. Sesiapa yang bersandar di tembok atau dinding yang rapuh akan ditimpa runtuhan tembok atau dinding itu, dan sesiapa yang menjauhi tembok itu, maka ia akan terselamat. Kedua-dua situasi ini adalah takdir-Nya, namun demikian manusia berupaya untuk memilih dan berusaha menghindarinya.


"Ya Allah,Hambamu ini memohon ampun di atas segala dosa2 yg telah ku lakukan padaMU samada secara sengaja atau tidak sengaja.Engkau teguhkanlah iman dan taqwa ku supaya aku tergolong dalam golongan orang2 yang berjaya"

6 comments:

Anonymous said...

...(tp aku x bwk laju,kete tu yg salah..org kate klu pompuan yg bwk kete,mmg cam nie,asek nak langgar org jer....btol kerr???? :) )
--> nak komen : aku xstju!!amat2 xstuju..naper sume cam xpuas ati bla pompuan yg bwk keta??kat mn silap km??cuba gtau ckit..(huhu...seriussssss...aku gagal mengawal emosi nih!!!isk...geram2!! --> membela bagi pihak kaum hawa!!ya Allah, tenangkn hati ini..)

moral of da story : moh le rame2 naik bas...jimat duit mnyk..tambang bas kn dh bayo dlm yuran.. =p n jgn pndg rendah pd kebolehan pompuan bwk keta..yg penting, sikap saling hrmt mnghormati ats jln raya!!cayok2..jd la pemandu yg berhemah!! (terkomen pjg plak..maaf ye gym..)

ibnuzulkeflei (pai) said...

salam gym
bukan 2 kali accident dgn moto gym tu
sbnrnya 3 kali ingt x yg ana naik dgn anta
waktu blk dr psr seni

ana yg terjatuh..huhu
alhamdulillah x de ape2
anta punya no plate trkopak

Anonymous said...

xnk cite..tp cite gak..adoyai gympek!!haha

Saif al Nidham said...

a'aa la...tp yg tu moto ana x jatuh...hehehee....

Miftahulasrar said...

Salam...em,adikku...bukan semua kaum hawa x reti bawak keta dgn cermat ye...akak insyaALlah tergolong dlm golongan pemandu profesional jugak hehe..; ) tp kalu ALlah berkehendakkan ujian jatuh jugak ats kita...sebagai hamba..ape lg yg patut kita buat???=) Jum muhasabah diri semua..

gym said...

Hehe...baik akak..gym bukan nak salahkan kaum hawa,sajer jer provoke..hangatla pulak isu nie yer..hehe..ape2 pon yg pasti setiap yg berlaku tu ade sesuatu utk kiter renung dan fikirkan bersama..