ALLAH DIUTAMAKAN

AMAL DIPERTINGKATKAN

Peringatan….

Sebarang penulisan atau artikel di dalam blog ini tidak boleh dijadikan Rujukan Utama kerana penulis blog ini hanyalah insan biasa yang masih belajar mengenal erti hidup sebagai khalifah Allah..

Sebarang komen dan cadangan penambahbaikan sangat2 di alukan…Emailkan kepada marshall_niz@yahoo.com

:: IBADAH SUDAH MENJADI ADAT :;


بسم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang buat semua...

Alhamdulillah, Syukur pada Allah kerana telah memberi kesempatan waktu dan masa kepada penulis untuk hadir ke beberapa program di KARNIVAL KESENIAN ISLAM yang berlangsung di UKM Bangi beberapa hari yang lepas. Untuk pengetahuan teman2, Program ini telah di anjurkan oleh Fakulti Pengajian ISLAM UKM dengan kerjasama beberapa kelab FPI yang lain.

2 thumb's up penulis kreditkan pada organisasi program kerana telah berjaya membuka mata dan minda khususnya MAHASISWA ISLAM atas penganjuran Karnival Kesenian Islam ini. Ini jelas menunjukkan bahawa ISLAM bukan hanya sekadar Agama semata-mata yang hanya tertumpu kepada Ibadat Khususiah di surau2 ataupon Masjid2, tetapi haruslah difahami dan diyakini bahawa ISLAM itu adalah Cara Hidup yang merangkumi segala aspek kehidupan sebagai Manusia.


" Adik, akak tengok masyarakat kita pada hari ini majoritinya telah menjadikan Ibadah itu sebagai satu Adat. Yelah, mana tidaknya, sebagai contoh kita lihat pada Sambutan Maulidur Rasul. Bila tiba je 12 rabiulawal, maka ramai lah manusia yang menyibukkan diri mencari baju melayu, menyertai perarakan mahupon berselawat." kata seorang akak kepada penulis.

" Okla tu akak. Kan kita dituntut untuk mengagungkan BAGINDA SAW pada hari kelahirannya " jawab penulis.

" Akak tak kate salah, tp cube adik tengok bila dah masuk 13, 14 ataupon 15 rabiulawal ataupon sebelum2 nie, Adakah mereka masih berselawat?jgn kate nak selawat, nak amalkan sunnah Baginda pon susah. Akak tak ckp semua ttp kebanyakannya inilah yang berlaku dalam masyarakt kita " balas akakku

" A'aa la akak. Saya setuju dengan pandangan akak. IBADAH sudah menjadi ADAT. Sepatutnya jikalau kita benar2 CINTAkan Baginda, tidak seharusnya kita hanya menuggu 12 rabiulawal,malah yang penting kita mengamalkan sunnah baginda dan menyambung perjuangan Baginda tiap2 masa" - jawab penulis lagi.

Perbualan di atas merupakan perbualan penulis dengan seorang akak yang penulis hormati dan kagumi dalam perjuangan ini. Ya, memang betul. Inilah REALITI yang berlaku dalam masyarakat kita pada hari ini. IBADAH SUDAH DIANGGAP SEBAGAI ADAT, tidak lebih daripada itu. Penulis yakin teman2 mesti dapat membezakan apa itu ibadah dan apa itu adat.kan??


Sedikit perkongsian bersama. Secara ringkas dapat penulis definisikan Ibadah ialah suatu amalan atau perbuatan yang disukai oleh Allah, di Niatkan kerana Allah dan mendapat pahala bila kite mengerjakannya. Ibadah tidak hanya tertumpu pada Ibadah khusus sahaja seperti Solat, Puasa, malah juga merangkumi ibadah umum. Contohnya Belajar @ study. Jikalau kita niat hanya kerana Allah study kita tu, itu pon dikira sebagai satu ibadah. Tetapi lain pula konsep Adat ini. Adat ialah suatu amalan yang di amalkan oleh sesebuah masyarakat yang mana belum tentu lagi samada mengikut syariat ISLAm ataupon tidak, malah jika diamalkan tidak mendapat apa2 in fact boleh mendatangkan dosa kepada kita jikalau amalan yang di buat menyalahi syaritat ISLAM.

Satu contoh lagi kita lihat pada ketibaan HARI RAYA PUASA. Bila mana diumumkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja bahawa esok adalah Hari Raya Puasa, cuba kita lihat berapa kerat manusia yang hadir ke Surau2 dan Masjid2 untuk bersama2 BERTAKHBIR membesarkan Allah? Berapa ramai pada malam itu yang memperbanyakkan zikir, bacaan al Quran dan solat-solat sunat untuk meraikan kedatangan HARI KEMENANGAN UMAT ISLAM? Berapa ramai yang bangun waktu malam untuk berQIAMMULLAI? Padahal pada hakikatnya, pada malam itulah Allah melipatkaligandakan amalan2 sempena dengna kehadiran Hari Kemenangan ISLAM

Tetapi, sedih penulis mengenangkan nasib dan keadaan masyarakat kita pada hari ini. Kenapa tidaknya, pada malam itu lah ramai yang berpusu2 ke Shopping Complex, Bazar Hari raya, kononya untuk mencari Baju raya dan Kuih muih untuk tetamu. Tidak salah untuk membeli pakaian baru kerana ISLAM sendiri pon menggalakkan kita untuk memakai pakain baru. Tetapi, kenapa perlu cari pada malam itu? Adakah kita tidak tahu bahawa pada akhir ramadhan ialah Hari Raya puasa? kenapa tidak beli awal2? Balik daripada shopping sibukkan diri pula dengna membakar lemang la, Membuat BBQ la dan banyak lagi. Satu contoh lagi, ada je penulis rasakan yang bangun seawal jam 4-5 pagi? tetapi adakah mereka bangun untuk QIAM? Kebanyakan penulis simpulkan mereka bangun adalah semata2 untuk menyediakan masakan pagi dan mengemas umah. Apalah salahnya jikalau sebelum memasak itu, ambik wudhu dan same2 solat Tahajjud. Ini baru saje penulis gambarkan pada malam hari raya, belum lagi suasana pada hari raya.


Nah teman2 semua. Sedar tidak sedar inilah yang berlaku dalam masyarakat kita hari ini. ISLAM tidak pernah melarang umatnya untuk berseronok dan meraikan hari-hari kebesaran ISLAM, malah sangat2 la di tuntut, tetapi janganglah kita menjadikan Sambutan Hari-hari Kebesaran dalam ISLAM itu hanya sekadar ADAT, bukan IBADAH. Hidup suburkanlah dalam hati kita bahawa ISLAM itu bukan hanya di amalkan pada tarikh2 tertentu sahaja, tetapi apa yang lebih penting ISLAM itu haruslah sentiasa di amalkan sepanjang dalam hidup kita.

Tidak salah untuk kita memperbanyakkan Program2 pada hari2 tertentu sahaja, tetapi ibrah dari program itulah yang sepatutnya di ambil sebgai Iktibar. Janganlah kita yang bergelar MUSLIM ini sendiri yang menjadi penyebab ataupon fitnah pada agama kita, ISLAM berlakunya fenomena Ibadah sudah di anggap sebagai adat.

Jesteru terlintas di benak fikiran penulis mengenai penganjuran KARNIVAL KESENIAN ISLAM ini. Satu konklusi yang dapat penulis simpulkan ialah walaupon program ini berlangsung sebelum, semasa dan selepas kita Menyambut Hari Keputeraan Baginda SAW tetapi pengisiannya hanya tidak tertumpu pada satu topik sahaja ataupon mengenai Nabi Muhammad malah merangkumi semua aspek kehidupan sebagai seorang MUSLIM berdasarkan pengisian program yang diadakan. Inilah sepatutunya kita tembusi untuk menyatakan pada masyarakat bahawa ISLAM itu SYUMUL. Bukan ISLAM warisan dan bukan ISLAM hanya pada tarikh dan Peristiwa sahaja.

Ibrah dari kelahiran Baginda SAW ialah sampainya ISLAM pada kita. Justeru sebagai penyambung Perjuangan Baginda kita haruslah terus dan terus melaksanakan Amar Makruf Nahi Mungkar. Jikalau pihak2 tertentu dapat melaksanakan Program Akademi Fantasia, Mentor, ewah-ewah yang majoritinya Hiburan yang melalaikan malah mendedahkan kerosakan akhlak dalam kalangan Remaja dan Pemuda ISLAM masa kini, mengapa kita tidak boley melaksanakan Program2 yang mendidik kembali Jiwa2 Remaja dan Pemuda Islam untuk kembal beramal dengan Akhlak Islam seterusnya kembali merasa MULIA sebagai MUSLIM?


Tahniah penulis rakamkan pada Organisasi program Karnival Kesenian Islam kerana berjaya menerobosi sempadan masyarakat MAHASISWA dan seterusnya membuktikan bahawa ISLAM itu INDAH untuk sama2 di amalkan. Jesteru sebagai penutup penulis menyeru kepada diri penulis dan juga teman2, sempena dengan MAULIDUR RASUL ini, ayuh kita sama2 beramal dengan ISLAM dengan menjadikan Al Quran dan Sunnah sebagai panduan hidup sebelum menuju negeri Akhirat yang kekal abadi. Moga kita diberi kekuatan untuk terus ISTIQAMAH untuk ISLAHkan diri ke arah yang lebih baik dan seterusnya mengamalkan dan meneruskan Perjuagan ISLAM yang telah di warisakn pada kita.Wassalam..

P/S : Sebenarnya, pada awal coretan penulis ingin kongsikan beberapa Ilmu yang penulis dapat sepanjang penulis mengikuti Karnival ini. Di tambah lagi dengan permintaan seorang "Sahabat Konsert" penulis ( sb bila mane ade konsert je, mesti penulis berpeluang berjumpa dengannya, sb tu la penulis bg name cam tu,hehe..jgn marah ye ;) ) untuk berkongsi pengisian yang kami bincangkan waktu makan malam, ttp oleh kerana penulis merasekan isu ini perlu di panjang lebarkan kupasannya, maka penulis jadikan ia sbg satu entry..InsyaAllah untuk perkongsian program sepanjang Karnival ini, penulis akan coretkan pada entry berikutnya,.InsyaAllah..

0 comments: