ALLAH DIUTAMAKAN

AMAL DIPERTINGKATKAN

Peringatan….

Sebarang penulisan atau artikel di dalam blog ini tidak boleh dijadikan Rujukan Utama kerana penulis blog ini hanyalah insan biasa yang masih belajar mengenal erti hidup sebagai khalifah Allah..

Sebarang komen dan cadangan penambahbaikan sangat2 di alukan…Emailkan kepada marshall_niz@yahoo.com

:: SAY NO TO VALENTINE'S DAY!! ::

سم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang bua
t semua....


“Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).” (al-Israa’ : 32)

" Tomorrow is going to be valentine's day... 9 months from now, there will be a lot of single parents... Young Muslims, pls stop this!!! Say no to Valentine's day and no to premarital sex!!! Semoga Allah memelihara iman kita.."

Terbaiklah kate-kate kat atas..Short and sweet..!! ha, tu adalah quote salah seorang kawan penulis, name beliau Hazzril :) hehe...Iye, esok adalah 14 februari, dan sudah menjadi kebiasaan kite disinonimkan bhawa 14 februari setiap tahun adalah Hari Kekasih @ Valentine Day. Apakah Maksud Hari Kekasih @ Valentine Day ini? Apakah sejarahnya? Mengapa ia disambut? dan mengapa pulak ia di HARAMkan kita sebagai UMAT ISLAM untuk menyambutnya??

Penulis tidak berniat untuk mengulas panjang apakah sejarah disebalik Valentine Day ini. Penulis yakin dan percaya teman-teman sudah sedai maklum tentang sejarah Valentine Day ini..Ringkasnya, apa yang penulis ingin tegaskan ialah
HARI KEKASIH @ VALENTINE'S DAY INI ADALAH HARAM UNTUK DISAMBUT OLEH ORANG ISLAM..!!!!

Kat sini penulis linkkan beberapa blog ataupon artikel tentang SEJARAH dan HUKUM tentang HARI KEKASIH ini. Semoga bermanfaat.. :
Realiti Anak-anak muda zaman sekarang, baik di kampung mahupun di bandar...tidak ketinggalan juga golongan2 yang kononnya dikatakan Professional dan terpelajar, iaitu Mahasiswa-mahasiswa di IPTA dan IPTS, hampir 90% terlibat dengan gejala sosial yg meruntuhkan akhlak ini...

"I Love You, You Love Me, I Really Miss You.......abang cinta ayang...sayanglah nyawa abg....sayang sayang awak sepenuh hati saya....Saya sayang cik abg saya & etc."

Ini adalah puisi dan sajak2 yang biasa kita dengar bila orang bercinta..Seolah-olah tiada langsung perasaan malu dan bersalah, apatah lagi berdosa dihadapan ALlah....Berpegangan tangan, berpelukan, dan bermacam lagi yang lari dari jalan Islam sudah menjadi adat dan kebiasaan dalam budaya masyarakat kita hari ini..Malah ada yang menganggap ia adalah perkara yang perlu untuk seseorang yg bergelar COUPLE...

"ala, x macho la bro klu tak ade awek bile dah masuk U nie..cam ketinggalan zaman jer..."
'Dunia dah moden la..biasalah la tu pegang2 tgn, klu dah couple, tp x kuar same2, x makan same2, baik x payah kapel bro.." " Semalam pergi tengok wayang ngan cik abg, lepas tu pergi dinner same2, romantik abis "

Inilah ungkapan2 yang biasa penulis dengar dan penulis juga percaya teman2 juga terdengar sabab budaya kapel ini sudah diaggap sesuatu yang wajib untuk anak2 muda walhal, ia adalah HARAM!!!

Dan, sudah menjadi kebiasaan bilamana seorang kekasih dihantui rasa bersalah. Hanya kerana tersinggung perasaan pasangannya.Lalu digagahkan diri menaip mesej pesanan ringkas(SMS).

I'm sorry, I tak sengaja, you know right how much i love you?
"
Status di Facebook dan YM turut berubah."I minta maaf I really tak sengaja".Lalu dibelinya hadiah. Disertakan kad dengan harapan maafnya diterima."I betul-betul minta maaf, I love you more than myself".

Tabiat sang kekasih mempertahankan cinta, tidak ingin melihat
si buah hati marah dan bermasam muka. Apabila sang kekasih melukakan hati pasangannya. Dia akan terus memohon maaf. Dengan apacara sekalipun agar maafnya diterima. Kerana dia tidak
ingin kehilangan cinta. Kerana dia merasakan kedukaan tanpa cinta. bagai sembilu yang menusuk dalam diam Sakit.


Tetapi pada hakikatnya,Siapa yang kita sedang lukai dengan dosa yang kita lakukan? Mengapa tiada rasa bersalah tatkala "menyinggung" Ar-rahman? Ketahuilah.
Seseorang yang berdosa itu "melukai" Allah 'azzawajalla. Sedang Allah senantiasa menebarkan kasih sayang-Nya.Sedang Allah senantiasa mengampuni mereka yang bertaubat dan memohon ampun pada-Nya.Mengapa tiada SMS solat? Tiada juga "bunga-bunga" doa dan istighfar?Apakah mungkin ada lagi sisa-sisa cinta dihati kita buat-Nya.Sedang Dia zat yang sepatutnya kita cinta.

Islam tidak pernah melarang umatnya untuk berkasih sayang dan bercinta, tetapi biarlah mengikut saluran yang betul dan ketetapan syarak yang ade...Igt, lagi banyak maksiat yang kita buat, lagi hitamlah hati kita dan makin jauhlah kita dengan rahmat Allah..

Jadi, konklusi yang penulis ingin buat pada entry ini ialah..Jom kita deletekan istilah Hari kekasih dalam kamus hidup kita..!! Katakan tidak pada Hari kekasih dan pergalan bebas.!! Ayuh,bencikan Maksiat..!! Anak-anak muda harus kembali mengamalkan ISLAM yang benar..!!!

MENYAMBUT HARI KEKASIH ADALAH HARAM DISISI AGAMA ISLAM..!!
SAY NO TO VALENTINE'S DAY..!!! SAY NO TO MAKSIAT..!! SAY NO TO PREMARITAL SEX..!!!!



Ya Allah, sesungguhnya kami adalah hambaMU yang lemah, maka Engkau kuatkan kami dengan IMAN dan ISLAM. Peliharalah akhlak kami agar kami mampu untuk berakhlak sepertimana akhlak Rasul JunjunganMu, Muhammad SAW. jauhknalah kami dari segala kemaksiatan. Istiqamah lagi kami dijalanMu..Amin

p/s : Diingatkan jugak pada pasangan suami isteri, jangan memberi apa2 hadiah kepada pasangan masing2 pada 14 februari kerana jikalau berlaku, ia melambangkan seolah2 anda mengiktiraf Hari Kekasih itu..Klu nk bg jugak, bagi hari yang len..moger membantu..

BERBAKTI SELAGI MAMPU

0 comments: