ALLAH DIUTAMAKAN

AMAL DIPERTINGKATKAN

Peringatan….

Sebarang penulisan atau artikel di dalam blog ini tidak boleh dijadikan Rujukan Utama kerana penulis blog ini hanyalah insan biasa yang masih belajar mengenal erti hidup sebagai khalifah Allah..

Sebarang komen dan cadangan penambahbaikan sangat2 di alukan…Emailkan kepada marshall_niz@yahoo.com

:: Pelampaukah Gerakan Mahasiswa ISLAM? ::

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam sayang buat semua......

Islam adalah Agama yang sederhana sehingga Rasulullah SAW melarang para sahabat yang hidup untuk beribadah semata-mata tanpa melakukan urusan untuk diri dan keluarga. Kita haruslah ingat bahawa manusia itu bukan saja hanya mempunyai hak terhadap Allah, bahkan Allah menetapkan hak terhadap diri sendiri, keluarga, masyarakt dan makhluk yang lain.ISLAM bukannya seperti amalan Paderi Nasrani yang tidak berkahwin dan hanya bertapa di Gereja. ISLAM adalah agama yang selaras dengan Fitrah manusia dan kemampuannya. Disebalik fitrah ini, kita sebagai MAHASISWA ISLAM seharusnya kita tidak melupai tanggungjawab kita kepada masyarakat kampus untuk terus dan terus menyebarkan ISLAM.


Penulis dan Teman2 semua adalah MAHASISWA yang merupakan Pewaris Kepimpinan Negara dan Masyarakat kampus khususnya. Sejarah membuktikan keperkasaan, keaktifan dan sifat progresif Gerakan Mahasiswa bakal melahirkan PEMIMPIN yang berjiwa kental dalam sesebuah negara pada masa depan. Mahasiswa dilihat pendokong utama ke arah Reformasi dan Transformasi masyarakat melalui Revolusi dan secara Evolusi melalui penyertaan dalam Pertubuhan dan Persatuan di Universiti.

KENAPAKAH wujudnya Gerakan Mahasiswa Islam?. Mungkin inilah persoalan yang bermaen dibenak fikiran teman2 sejak penulis terbitkan entry berkenaan MAHASISWA. Seperti yang penulis jelaskan pada entry2 sebelum ini, dewasa ini, MAHASISWA ISLAM seolah2 telah kehilangan identity sebagai seorang MUSLIM. Cara hidup kita makin hari kian jauh dari gaya hidup seorang MUSLIM. Pergaulan kita sudah lagi tidak dihiraukan batas syariatnya.Couple seolah2 menjadi satu KEWAJIPAN kepada golongan MAHASISWA sehinggakan ade yang di pandang rendah jikalau masih lagi solo.Apatah lagi bila menyentuh isu AURAT, yang lebih terkena pada MAHASISWI, merasa BANGGA menunjuk dan menampakkan bentuk badan mereka kepada MAHASISWA. Inilah realiti yang berlaku dalam masyarakt kampus sekarang. Jadi, atas faktor inilah munculnya Gerakan Mahasiswa Islam yang mane ingin melihat SYARIAT dan SYIAR ISLAM kembali di amalkan oleh seluruh Masyarakat kampus.


Namun, hari ini, MAHASISWA ISLAM sering ditomahkan sebagai anti-perpaduan, anti-toleransi, pemecah-belah mahasiswa dan fanatik Agama ataupon penulis dapat ringkas sebagai Golongan PELAMPAU . Sebenarnya fenomena pelampau dalam Gerakan Mahasiswa Islam bukanlah berpunca daripada ajaran ISLAM tetapi lebih tertumpu kepada masalah kontemporari berdasarkan situasi dan keadaan politik, sosial dan ekonomi Kampus . Dengan kata lain, ISLAM memberi panduan terhadap setiap tindakan manusia untuk memberi makna kepada kehidupan. Umumnya MAHASISWA ISLAM pencinta kedamaian.Sikap pelampau ini muncul apabila MAHASISWA ISLAM di tekan oleh musuh yang fasik dan kafir di kalangan umat ISLAM sendiri.



Gejala pelampau dalam Gerakan Mahasiswa Islam muncul ekoran kebiadapan Pemimpin Sekular terhadap ISLAM dan pendukungnya dengan mengeluarkan kenyataan dan meluluskan perkara yang boleh mengugat keimanan dan kesucian Seorang Mahasiswa Islam. Sebagai contoh penulis bawakan di sini ialah “Pegawai Universiti dan Kolej (PUK)( name yg penulis reka sendiri)” di kebanyakan Kampus di Malaysia, dengan mudah meluluskan Konsert hiburan berbanding program Tazkirah Agama. Perdebatan Ilmiah dan ceramah Agama yang menjemput tokoh arus perdana secepat mungkin di tolak dan dikenakan pelbagai syarat tetapi prgrm hiburan dengan mudah di benarkan. Inilah “kelemahan” yang ade pada PUK sekarang. Ade pula sesetengah PUK ini menghalang kuliah2 agama dan usrah2 dilaksanakan sedangkan mereka sendiri tidak menyediakn medium ini.


Disebakan faktor inilah penulis rasekan sebahagian daripada golongan Mahasiswa Islam bermatian-matian untuk mempertahankan ISLAM dengan sewajarnya di dalam Kampus. Keterlibatan MAHASISWA ISLAM dalam politik adalah satu kebiasaan bagi Gerakan ISLAM dan bagi penulis merupakan satu medium yang paling cantik untuk menyebarkan ISLAM. ISLAM dan POLITIK tidak dapat dipisahkan bahkan ia berkait antara satu sama lain. Politik atau Siasah adalah warisan para Rasul. Lihatlah sirah para rasul menghadapi cabaran berdepan dengan kerajaan dan pemimpin zaman masing2. Nabi Musa menghadapi Firaun, Nabi Ibrahim menghadapi Namrud, malah Hijrah Nabi Muhammad SAW sendiri telah membuktikan bahawa perlunya Kuasa Pemerintahan dalam menyebarkan ISLAM.

Kesimpulannya, ayuh teman2 semua. Lihatlah sekeliling kita, kebanyakan MAHASISWA ISLAM telah rosak agamanya. Sebagai seorang MUSLIM, wajiblah kita membersihkan elemen2 maksiat dalam kampus. Mahasiswa perlu melakukan proses pentarbiyyahan kepada Mahasiswa lain untuk mengembalikan identiti MAHASISWA ISLAM itu semula. Same2 lah kita berganding bahu untuk MELAKUKAN PERUBAHAN di KAMPUS..


0 comments: