ALLAH DIUTAMAKAN

AMAL DIPERTINGKATKAN

Peringatan….

Sebarang penulisan atau artikel di dalam blog ini tidak boleh dijadikan Rujukan Utama kerana penulis blog ini hanyalah insan biasa yang masih belajar mengenal erti hidup sebagai khalifah Allah..

Sebarang komen dan cadangan penambahbaikan sangat2 di alukan…Emailkan kepada marshall_niz@yahoo.com

:: PRK ; Nak Undi Saper?? ::

بسم الله الرحمن الرحيم
Salam sayang buat semua....

Kehangatan PRK semakin dirasai oleh seluruh MAHASIWA yang berada di kampus ketika ini terutamanya di Kampus penulis sendiri,UKM kampus HUKM, UM, USM, dan UPM. Bahang yang semakin dirasai ini dipanaskan lagi dengan strategi-strategi dan perang flyers dan poster oleh kedua2 parti iaitu Pro-Mahasiswa dan Pro-Pentadbiran. Tidak ingin penulis mengulas lanjut apa yang telah dilakukan dan bakal dilakukan oleh dua parti mahasiswa utama ini. Atas faktor kesedaran terhadap pentingnya kita memilih barisan kepimpinan mahasiswa yang berintegriti dan boleh berdiri atas kehendak sendiri tanpa menjadi boneka kepada pihak ketiga(Pak Turut), maka penulis ingin membicarakan KEWAJIPAN untuk kita sebagai seorang MAHASISWA kampus MEMILIH ataupon MENGUNDI KEPIMPINAN MAHASISWA supaya kita ini yang dipertangungjawabkan sebagai seorang pemilih tidak tersalah memilih pemimpin yang bakal membawa suara mahasiswa dan menjadi ‘check and balance’ kepada pentadbiran university pad ahari pengundian iaitu 28/1/10 Khamis.




Dari sudut realitinya, susah untuk kita mencari pemimpin untuk memimpin sebuah komuniti masyarakat sama ada ia berskala kecil ataupun berskala besar. Kesukaran yang dihadapi ini dilihat dari sudut pemilihan pemimpin yang berkelayakan dan bukan dari sudut material yang ada pada sesorang pemimpin tersebut. Dalam Surah Al-Qasas ayat ke 26, Allah telah merakamkan perbualan diantara Nabi Syuib dan puterinya berkenaan persoalan cirri-ciri pemimpin.

Salah seorang di antara perempuan Yang berdua itu berkata: "Wahai ayah, ambilah Dia memjadi orang upahan (mengembala kambing kita), Sesungguhnya sebaik-baik orang yang ayah ambil bekerja ialah orang yang KUAT, lagi AMANAH".


Kuat dan amanah adalah dua elemen penting yang digariskan dalam ayat diatas. Persoalannya, KUAT dari segi mana yang kita mahukan terhadap kepimpinan mahasiswa yang bakal kita lantik di dalam MPP nanti. Adakah persoalan kuat itu difahami sebagai kuat tubuh badan atau mungkin kuat dari segi berfikir dan sebagainya?. Ataupon KUAT mengakui Program2 yang dianjurkan oleh JAKSA,PERSIAP, dan AMSA adalah Program yang dianjurkan oleh individu tersebut? (aduii,gelak memanjang penulis bile menbacenye) . Secare ringkas, KUAT yg dimaksudkan ialah KEKUATAN DALAMAN sebagai seorang MUSLIM dan LUARAN sebagai seorang KHALIFAH.



Persoalan AMANAH adalah persoalan yang cukup besar. Inilah yang mengambarkan integriti pimpinan mahasiswa kita nanti. Beramanah dalam melakukan setiap perkara dari sekecil-kecil perkara kepada sebesar-besar perkara adalah perlu. Kita tidak mahu bakal-bakal kepimpinan kita nanti merupakan sekadar celupan-celupan untuk memenuhkan kerusi tetapi selepas menang dalam PRK, maka ditingalnya segala amanah yang diberikan menyebabkan masyarakat kampus menjadi porak-peranda akibat kebodohan sesetengah pihak yang hanya mementingkan soal duit kocek sendiri berbanding kelayakan dan kebersediaan dalam memimpin ketika memilih. Maka amanah sangat perlu untuk memastikan tagungjawab yang diharapkan dapat dlaksanakan dengan sebaiknya. Pilihlah pemimpin yang beramanah.

Benar bahawa mahasiswa hari ini mahukan pemimpin yang bewawasan yang dapat mengerakkan setiap agenda mahasiswa dan dapat membangunkan semula mahasiswa yang masih dibuai mimpi di kolej masing-masing. Wawasan yang dibawa adalah wawasan Al-Quran yang secara langsungnya membawa kepada wawasan yang dipandukan kepada Islam.

Pilihlah calon yang berkelayakan dan mampu untuk menggalas tanggungjawab sebagai seorang pemimpin. Ini merupakan tanggungjawab kita sebagai Mahasiswa Islam untuk memilih pemimpin yang boleh menjaga kesucian Islam di Kampus HUKM yang tercinta ini. Ibnu Khaldun telah memberi penta'rifan tentang Khalifah (pemimpin) iaitu :

إقامة الدين وسياسة الدنيا به
Maksudnya : Pemimpin adalah menegakkan agama Islam dan mentadbir dunia dengan agama (Islam).


Jadilah orang yang PEKA tentang perihal agama Islam, jangan jadi orang yang PEKAK apabila ada yang ingin berbicara tentang agama Islam. Rasulullah bersabda :

الإسلام يعلوا ولا يعلى عليه
Maksudnya : Islam itu tinggi, tiada yang lebih tinggi daripada Islam.


Saidina Umar al-Khattab pernah menyebut :

نحن قوم أعزنا الله بالإسلام
Maksudnya : Kita adalah kaum yang dimuliakan Allah dengan Islam.

Kita mahukan kelompok pemimpin mahasiswa yang dapat menegur kesalahan pihak pentadbiran universiti, pihak pentadbiran kolej dan organisasi persatuan mahasiswa yang lain. Penulis menemplak segelintir pimpinan mahasiswa hanya tahu menjadi pak turut seolah-olah lembu yang dicucukkan tali dan diminta mematuhi arahan dengan ditarik tali di hidungnya ke mana sahaja tuannya hendak dia pergi. Penulis cukup berbangga dengan PMUKM,Wakil Fakulti Perubatan sesi kepimpinan yang lepas kerana membuka mata mahasiswa dengan menganjurkan program2 bersifat ILMIAH, contohnya Bengkel Latihan Solat Ketika Sakit.



Akhirannya, bukanlah satu perkara yang mudah untuk kita memilih seorang pemimpin mahasiswa yang benar-benar komited terhadap kebajikan mahasiswa disamping tidak melupakan pelajaran sendiri. Cukup sukar untuk kita mencari pemimpin mahasiswa yang berintegriti, komited dan beridealis tanpa membelakangkan Al-Quran dan As-Sunnah. Berpijak atas stand sendiri juga perlu. Janganlah kita dilabelkan sebagai boneka. Yang benar perlu dibenarkan dan yang salah harus ditentang. Pilih lah pemimpin mahasiswa kalian dalam PRK yang akan datang denagn pertimbanagn akal berdasarkan Al-Quran da As-Sunnah dan bukan berdasarkan tuntutan emosi semata-mata.

Ini bukan soal kalah menang dalam memilih calon kita semata-mata tetapi lebih mustahak dari itu, ia adalah pemilihan untuk mencari keredhaan Allah dan mendapat pahala di akhirat kelak. Bahkan ia sekaligus kesempatan untuk mengembalikan keizzahan Islam dan mahasiswa Islam.

Allahu Akbar...Allahu Akbar...Allahu Akbar, walillahil hamd.

"KATEKAN TIDAK PADA CALON TAJAAN, CALON SISTEM, CALON PENTADBIRAN!!!"

"TOLAK CALON YANG MENGAKU PROGRAM2 KOLEJ DAN FAKULTI ADALAH PROGRAM "DIE" (Memang Muke x malu..gelakkan die, hahahahahaaaaaaa )



5 comments:

redsugarpaper said...

woit..xbaik la gelakkan diorg..senyum je bole..biar la diorg..sian diorg penat pikir tu nak kuar artikel tu..buta kan mata je la...huhuhu..sian la..

saif al nidham said...

Sekali sekali x pe...
meraikan "lawak antarabangsa" kampus...
:)

zaid bosan said...

wei, btol ke ade komen2/khabar angin masalah disiplin calon waktu die pegang jawatan program siswi dulu? (xdtg meeting n xbuat keje)

saif al nidham said...

weh,apehal tetibe tnyer aku nie pasal prgram siswi nie...ko igt aku siswi ker??haha...aku bukan jaksa la....huuu
mane la aku tau...tnyer la apek...die kan sblh jer blk ko...
huu...

zaid bosan said...

ala gym, x jawab soklan plk
huhu